راه طلبه‌ها به مدارس باز می‌شود

وزیر کشور: باید انسان‌هایی تربیت کنیم که مقابل دنیا بایستند

«اگر جوان ما به‌خوبی با مفاهیم ایمانی و انسانی تربیت شود، برای آینده خوب کشور می‌تواند گام بردارد» - اقتصاد آنلاین

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، در یک سخنرانی، با استناد به «سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش» گفت که باید راه طلبه‌ها به مدارس باز شود و دوست، مربی و همیار مدارس باشند.

وحیدی آموزش‌ و پرورش را «امنیت‌ساز» و «مهم‌ترین وزارتخانه» خواند و افزود: «از قِبَل کارکرد این نهاد، کارکردهای بعدی خود را به‌جا می‌گذاریم.»

او در ادامه سخنانش، با اذعان بر کارکرد سیاسی وزارت آموزش‌ و پرورش در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: «اگر انسان‌هایی که از این مجموعه درآمدند، احساس استقلال و استغنا داشتند، می‌توانیم در وزارت خارجه نیروهایی داشته باشیم که مقابل سیاست‌های زورگویانه دنیا بایستند.»

وحیدی آموزش‌ و پرورش را وزارتخانه‌ای «بنیادین» معرفی کرد و افزود: «دشمن در مقابل وزارت آموزش‌ و پرورش فعال و یکی از مهم‌ترین آماج حملاتش این حوزه است و سعی می‌کند فرهنگ منحط غربی را به آموزش‌ و پرورش وارد کند.» او در ادامه مدعی شد که آسیب‌های اجتماعی در ایران «وارداتی» و نشات‌گرفته از «فرهنگ مقلدانه و منحط غربی»اند و «دشمن» درباره آن‌ها «سیاه‌نمایی» می‌کند.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به رویکرد و اهداف ایدئولوژیک و عقیدتی آموزش‌وپرورش و الزام دانش‌آموزان به باورهای دینی اسلامی گفت: «اگر جوان ما به‌خوبی با مفاهیم ایمانی و انسانی تربیت شود، برای آینده خوب کشور می‌تواند گام بردارد.»

وحیدی طلبه‌های حوزه‌های علمیه را «ضلع دیگر نظام تعلیم و تربیت» خواند و افزود: «در سایه سند تحول آموزش‌ و پرورش، باید راه آنان به مدارس باز شود و دوست، مربی و همیار مدارس باشند و اگر این دو را به هم پیوند دهیم، مسیر پیوند حوزه و دانشگاه را هموارتر می‌کنیم؛ چون این پیوند از مدرسه آغاز می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، آیت‌الله مکارم شیرازی هم در دیدار با وزیر آموزش‌ و پرورش، بر لزوم برقراری ارتباط میان حوزه‌های علمیه و نظام آموزشی تاکید کرده و گفته بود: «باید دستاوردهای علمای بزرگ شیعه در کتب درسی دانش‌آموزان و دانشگاهیان گنجانده شود تا آن‌ها از مواریث مهم پیشینیان خود آگاه شوند.» روزنامه کیهان نیز به یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش، پیشنهاد کرد که «طلاب جوان و روحانیون» را به‌عنوان «متولی امور تربیتی و پرورشی» در مدارس استخدام کند.

در جمهوری اسلامی ایران، آموزش‌ و پرورش نهادی سیاسی و ایدئولوژیک‌محور است که رویکرد کلی آن بر اساس اهداف و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و مطالبات علی خامنه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود. در سال ۱۳۹۰، شورای عالی انقلاب فرهنگی این برنامه‌ها را قالب سندی به نام «تحول بنیادین» دسته‌بندی و تصویب کرد.

سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش بر محورهایی همچون «ولایت‌مداری» و «آموزه‌های دینی» تمرکز دارد و هدف آن تربیت نسلی است که پایه‌های جمهوری اسلامی ایران را تحکیم کند.

از نظر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، یکی از راه‌های تحقق اهداف حاکمیت در وزارت آموزش‌ و پرورش، همکاری این نهاد با حوزه‌های علمیه است. ‌اگرچه این رویکرد در دولت‌های پیشین نیز دنبال می‌شد، دولت سیزدهم پس از استقرار، به این برنامه‌ها شتاب بیشتری بخشید؛ به‌ طوری‌ که یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش دولت رئیسی، ۱۰ روز پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس، به قم رفت و در دیدار با مراجع تقلید این شهر قول داد که وزارت آموزش‌ و پرورش با حوزه‌ علمیه همکاری کند.

یوسف نوری در دیدار با نوری همدانی، از استخدام طلاب در آموزش‌ و پرورش خبر داد و گفت: «ما به دنبال فعال کردن همکاری‌ بین حوزه و آموزش‌ و پرورشیم تا زمینه حضور طلاب جوان مستعد و آموزش‌دیده در مدارس را فراهم کنیم و برای تقویت باورهای اعتقادی دینی و اسلامی دانش‌آموزان فصل جدیدی آغاز کنیم.»