وزیر خارجه ایران: روسیه اطمینان داده است که هیچ ارتباطی بین اوکراین و برجام نیست

«آماده هستیم در اولین فرصت با حضور وزرا در وین روز جمع‌بندی و تصمیم نهایی را داشته باشیم و به نقطه پایانی توافق برسیم»

وزیر امور خارجه ایران در خصوص دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان سعودی نیز گفت، «برگزاری آن قطعی است- عکس خبرگزاری مهر

روز چهارشنبه، ۲۵ اسفند (۱۶ مارس)، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که در گفت‌وگوهای او در روسیه علاوه بر بحث اوکراین، مذاکرات هسته‌ای وین نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و طرف روس اطمینان داد که هیچ ارتباطی بین جنگ اوکراین و توافق برجام در وین وجود ندارد.

به گزارش انتخاب، حسین امیرعبداللهیان در حاشیه جشن دیپلماتیک نوروز در جمع خبرنگاران درباره این ‌که آیا به توافق نهایی نزدیک‌تر شده‌ایم، افزود: «ما چهار موضوع را به عنوان «خط قرمز» در مذاکرات «نزدیک به نهایی» خودمان پیش رو داشتیم.»

او افزود: «در سه هفته گذشته دو موضوع تقریبا حل شده و به نقطه توافق رسیدیم، ولی دو موضوع باقی‌مانده است، از جمله موضوع تضمین اقتصادی. هر زمان به نقطه توافق در این دو موضوع و خط قرمز باقی‌مانده نزدیک شویم، تیم ما در وین حضور خواهد یافت.»

وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفت که اگر طرف آمریکایی «اراده لازم» را برای حل و فصل دو‌ موضوع باقی‌مانده داشته باشد، «آماده هستیم در اولین فرصت با حضور وزرا در وین روز جمع‌بندی و تصمیم نهایی را داشته باشیم و به نقطه پایانی توافق برسیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان در ادامه گفت، این که آیا ابراز «حسن‌نیت در طرف آمریکایی و نزد جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا، موضوعی واقعی و حقیقی است و محقق خواهد شد یا نه، «بستگی به این دارد که در رفت و برگشت پیام‌های ما چه اتفاقی در روزهای آینده رخ خواهد داد».

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای برجام که از آوریل سال گذشته با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای برجام در وین آغاز شده بود، روز جمعه متوقف شد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «عوامل بیرونی» را دلیل آن وقفه اعلام کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در خصوص دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان سعودی نیز گفت، «برگزاری آن قطعی است، اما زمان آن هنوز مشخص نیست.» این مذاکرات نیز که قرار بود مانند دورهای قبلی با میانجی‌گری دولت عراق در بغداد برگزار شود، دچار تعلیق شده است.

وزیر امور خارجه عراق روز شنبه اعلام کرد که کشورش روز ۲۵ اسفند میزبان دور جدیدی از مذاکرات ایران و عربستان خواهد بود. اما تهران روز بعد اعلام کرد که آن مذاکرات موقتا تعلیق شده است.

روابط تهران و ریاض شش سال پیش، به دنبال حمله به مراکز دیپلماتیک سعودی در ایران، قطع شد.