سفر جانسون به عربستان سعودی؛ تثبیت بازار انرژی هدف عمده گفت‌وگوها

بوریس جانسون پیش از عربستان به امارات متحده عربی رفته بود

بهای نفت پس از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه افزایش یافته است-STEFAN ROUSSEAU / POOL / AFP

روز چهارشنبه، ۱۶ مارس، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در چارچوب یک سفر رسمی به عربستان سعودی وارد ریاض شد و در فرودگاه ملک خالد مورد استقبال شاهزاده محمد بن عبدالرحمن، معاون فرماندار ریاض، و شماری از مقام‌های دیگر، از جمله سفیر بریتانیا در عربستان، قرار گرفت.

بوریس جانسون پیش از عربستان به امارات متحده عربی رفته بود و با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، دیدار کرده بود. هدف عمده سفر نخست‌وزیر بریتانیا به این دو کشور گفت‌وگو درباره راه‌های تثبیت بازار انرژی، در پی اعمال تحریم‌ها بر روسیه به دلیل حمله به اوکراین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از حمله به اوکراین با فرمان ولادیمیر پوتین، رییس‌ جمهوری روسیه، شماری از کشورهای اروپایی و آمریکا تحریم‌های سنگینی علیه مسکو اعمال کردند. جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، که کشورش وابستگی چندانی به منابع نفت و گاز روسیه ندارد، واردات انرژی از آن کشور را تحریم کرده است.

اما کشورهای اروپایی به دلیل وابستگی زیاد به واردات انرژی، نتوانسته‌اند نفت و گاز روسیه را تحریم کنند. این در حالی است که بهای نفت پس از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه افزایش یافته است و آمریکا و اروپا می‌کوشند تولید‌کنندگان بزرگ نفت، از جمله عربستان و امارات را به افزایش تولید بیشتر ترغیب کنند.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال پیش از این گزارش داده بود که با توجه به نوع روابط دولت جو بایدن با متحدان عرب آمریکا در حوزه خلیج فارس در یک سال گذشته، تماس‌های اخیر بایدن با رهبران سعودی و اماراتی با هدف تشویق به افزایش تولید نفت، از سوی آنان بی‌پاسخ مانده است.

هرچند هنوز نتیجه تلاش‌های بایدن در این مورد روشن نیست، جانسون پیش از سفر به منطقه، بر همکاری با ابوظبی و ریاض برای اطمینان یافتن از امنیت منطقه‌ای، حمایت از کمک‌های بشردوستانه، و تلاش برای ایجاد ثبات‌ طولانی‌مدت‌تر در بازارهای انرژی جهان، تاکید ورزید.

بیشتر از اقتصاد