سفرهای منطقه‌ای شاهزاده محمد بن‌سلمان از مسقط آغاز شد

قرار است در این سفر برای انجام چند طرح مشترک، ازجمله در حوزه‌های انرژی و تجارت، میان دو کشور گفت‌وگو و توافق شود

شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دوشنبه‌شب، ۱۵ آذرماه، وارد شهر مسقط، پایتخت عمان شد. هیثم بن طارق، سلطان عمان، در فرودگاه از ولیعهد سعودی استقبال کرد.  

ولیعهد عربستان سعودی در سفر خود به مسقط، با سلطان هیثم بن طارق و دیگر مقام‌های عمان درمورد مهم‌ترین مسائل مشترک دو کشور، رایزنی و گفت‌وگو خواهد کرد.

عمان نخستین مقصد ولیعهد سعودی در سفرش به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است که پیش از برگزاری نشست رهبران این کشورها انجام می‌شود. امارات متحده عربی، بحرین، قطر، و کویت، مقاصد بعدی شاهزاده سعودی پس از سفرش به کشور عمان خواهند بود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهل‌ودومین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، ۱۴ دسامبر (۲۳ آذرماه) به میزبانی عربستان سعودی، در شهر ریاض برگزار می‌شود. این شورا که از سال ۱۹۸۱ میلادی با هدف همکاری‌های نظامی و اقتصادی تشکیل شده است، شامل شش کشور عربی حوزه خلیج فارس، یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان، بحرین، قطر، و کویت است. 

پیش‌تر، یک منبع دیپلماتیک عربی در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان، «نتایج مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در وین، پایتخت اتریش، و تداوم مداخله ایران در امور داخلی کشورهای عربی»، و نیز «دامن زدن ایران به درگیری‌های فرقه‌ای و پشتیبانی، تأمین مالی، و تسلیح شبه‌نظامیان شیعه و سازمان‌های تروریستی، ازجمله تامین موشک‌های بالیستیک و پهپادها برای هدف قرار دادن غیرنظامیان و تهدید خطوط کشتیرانی بین‌المللی و تجارت جهانی» را در کنار پرداختن به وضعیت کشورهایی مانند یمن، عراق، سوریه و لیبی، از مهم‌ترین مسائل مورد بررسی در نشست پیش روی شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرده بود. 

به گزارش رسانه‌های دولتی عربستان سعودی، ولیعهد آن کشور پیش از برگزاری نشست سران شورای همکاری خلیج فارس، در سفر پنج روزه خود به تک‌تک‌ کشورهای عضو، بر راه‌های گسترش هماهنگی بین این کشورها و تقویت کار این نهاد منطقه‌ای متمرکز خواهد بود. 

پیش از سفر شاهزاده محمد بن‌سلمان به عمان، دربار سلطنتی آن کشور ضمن استقبال از دیدار پیش رو، آن سفر را در امتداد «روابط تاریخی دیرینه‌ای که سلطان‌نشین عمان و پادشاهی عربستان سعودی را به هم پیوند می‌دهد» توصیف کرد و آن را فرصتی برای پیگیری مسائل مطرح‌شده در دیدار تیرماه گذشته میان ملک سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، و سلطان هیثم بن طارق، سلطان عمان، دانست.

قرار است در این سفر برای انجام چند طرح مشترک، ازجمله در حوزه‌های انرژی و تجارت، میان دو کشور گفت‌وگو و توافق شود. به گفته رئیس شورای بازرگانی عربستان سعودی و عمان، در سفر شاهزاده محمد بن‌سلمان به مسقط، بیش از ۱۵ یادداشت تفاهم و همکاری اقتصادی امضا خواهد شد.

بیشتر از جهان