وزیر خارجه طالبان به دعوت مولود چاووش‌اوغلو ترکیه رفت

ترکیه از ۱۱ تا ۱۳ مارس، میزبان نشست دیپلماتیک آنتالیا با موضوع «تعریف دوباره دیپلماسی» خواهد بود

ترکیه نیز مانند دیگر کشورها هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته است- Adem ALTAN / AFP

چهارشنبه، ۱۸ اسفند، (۹ مارس)، سخنگوی وزیر امور خارجه طالبان، از سفر امیرخان متقی، وزیر خارجه آن گروه، در راس یک هیئت به ترکیه خبر داد. هدف از سفر این مقام طالبان، ملاقات با نمایندگان کشورهای مختلف و گفت‌وگو در مورد وضعیت افغانستان اعلام شده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزیر خارجه طالبان، در صفحه توییتر خود نوشت که امیرخان متقی به دعوت رسمی مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، راهی این سفر شده است و قرار است به شهر آنتالیا برود. 

ترکیه از ۱۱ تا ۱۳ مارس، میزبان نشست دیپلماتیک آنتالیا با موضوع «تعریف دوباره دیپلماسی» خواهد بود. قرار است وزیر امور خارجه طالبان نیز در این نشست شرکت و با مقامات ترکیه و دیگر کشورها، در مورد وضعیت کنونی افغانستان گفت‌وگو کند. هنوز جزئیات بیشتری در مورد موضوع محوری نشست آنتالیا و نکاتی که متقی و دیگر شرکت‌کنندگان آن مطرح خواهند کرد، مشخص نشده است. 

این نخستین سفر امیرخان متقی به ترکیه نیست. او پیش از این نیز در ماه اکتبر ۲۰۲۱، به آنکارا، پایتخت ترکیه، سفر کرده بود. در شش ماه گذشته، متقی سفرهایی نیز به ایران، روسیه، و پاکستان، به منظور گفت‌وگو با مقام‌های این کشورها و تلاش و لابی‌گری برای کسب مشروعیت دولت طالبان، انجام داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عمده‌ترین نکات مورد بحث در نشست‌های پیشین این مقام طالبان در کشورهای همسایه، جلب نظر و همراهی کشورهای همسایه افغانستان در نشست‌های جهانی در مورد مشروعیت دادن به دولت طالبان و آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی افغانستان بوده است.  

ترکیه از کشورهای هم‌سو با طالبان است و سفارت آن کشور در کابل، همکاری و تعامل نزدیکی با سران طالبان دارد.

از میان سفرهای متقی، سفر اخیر او و هیئت همراهش  برای نخستین بار به یک کشور اروپایی، نروژ، نقد و واکشن‌های زیادی در پی داشت. نشست نروژ با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا، آمریکا، و نمایندگان جامعه مدنی افغانستان برگزار شد. منتقدان، نحوه دعوت دولت نروژ و پذیرایی از متقی و همراهانش را «ویژه و دیپلماتیک» خواندند، و به‌مثابه پهن کردن فرش قرمز زیرپای طالبان. 

پس از نشست نروژ، انتظار می‌رفت که دیگر کشورهای اروپایی نیز این راهبرد را در پیش گیرند، اما هنوز آن برنامه در کشورهای دیگر اروپایی تکرار نشده است.