دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه طالبان

سفیر ایران در کابل: مشکلات اقتصادی، دشمن مشترک دو کشور است

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در توییتی نوشت که بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل، با امیر خان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، دیدار کرده است.

بلخی به نقل از سفیر ایران نوشته است که «مشکلات اقتصادی، دشمن مشترک دو کشور است و ایران آماده است تا در بخش‌های انرژی، مواصلات، معادن، تجارت، و درمان و بهداشت در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.»

در آن توییت آمده است که  امیرخان متقی ضمن ابراز آمادگی طالبان در بخش‌های یادشده، خواهان توجه ویژه برای رسیدگی به مشکلات مهاجران افغان در ایران ‌و برداشتن گام‌هایی برای تسهیل تردد افغان‌ها از مرز شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه محافظه‌کار«جمهوری اسلامی» چاپ تهران، روز شنبه نوشت: «به رسمیت شناختن طالبان از سوی ایران یک ننگ است، ننگی که تا ابد با هیچ رنگی پاک نخواهد شد.»

این روزنامه به رسمیت شناختن حکومت طالبان از سوی جمهوری اسلامی ایران را یک خطای استراتژیک دانست.

در پی به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی، حکومت ایران را به حمایت از طالبان به دلیل دشمنی مشترک جمهوری اسلامی ایران و طالبان با آمریکا متهم کردند. منتقدان بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران به جای حمایت از مقاومت  ضد طالبان در دره پنجشیر به رهبری احمد مسعود، در عمل سیاست مدارا با طالبان را در پیش گرفته است.

ایران اخیرا و در سفر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، به روسیه بر همکاری مشترک با روسیه در مورد افغانستان تاکید کرد. روسیه نیز همانند جمهوری اسلامی ایران به حمایت از طالبان متهم است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، هفته گذشته گفت که روسیه نیازمند همکاری با طالبان است و خواستار ایجاد یک گروه تماس بین سازمان همکاری شانگهای و طالبان شد.

روسیه بر ضرورت آزادسازی دارایی‌های مسدود شده افغانستان در آمریکا تاکید کرده و خواهان بازسازی افغانستان شده است. این اظهارات پوتین به معنای نوعی چراغ سبز روسیه به حکومت طالبان در افغانستان تفسیر شده است.