وزیر صمت: با واردات در تمام حوزه‌ها موافقم، به جز ال‌جی و سامسونگ

مخالفت چندباره ایران با واردات محصولات ساخت کره‌جنوبی

محصولات این دو شرکت در حال حاضر به صورت قاچاق یا تحت نام‌های «جی پلاس» و «سام» به ایران وارد می‌شود - اقتصادنیوز

رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)، می‌گوید به غیر از دو شرکت ال‌جی و سامسونگ، با واردات کالا در «تمام حوزه‌ها» به ایران موافق است.

فاطمی امین روز دوشنبه، ۲۳ اسفند، در یک نشست خبری علت این مخالفت را «بدعهدی» و «خوب رفتار نکردن» این شرکت‌ها با ایران اعلام کرد.

سال ۱۳۹۸ و با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، دو شرکت ال‌جی و سامسونگ متعلق به کره‌جنوبی بازار لوازم خانگی ایران را ترک کردند و نشان تجاری آن‌ها از سر در بسیاری از فروشگاه پایین کشیده شد. حالا با گذشت بیش از از دو سال از خروج رسمی این دو شرکت و محصولات آن‌ها از بازار ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همچنان با بازگشت آن‌ها به بازار داخلی مخالف‌اند.

محصولات این دو شرکت در حال حاضر به صورت قاچاق یا تحت نام‌های «جی پلاس» و «سام» به ایران وارد می‌شود و بسیاری از آن‌ها گارانتی ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دو سال گذشته، اخبار و گزارش‌های متعددی درباره بازگشت احتمالی این دو شرکت به بازار ایران منتشر شد که هر بار با مخالفت مقام‌های سیاسی، قضایی و تجاری مواجه شد. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، هم در مهر ۱۴۰۰، با صدور دستوری خطاب به ابراهیم رئیسی، واردات لوازم خانگی از کره جنوبی را که هدف اصلی آن دو شرکت ال‌جی و سامسونگ بودند، به طور رسمی ممنوع اعلام کرد.

در فروردین ۱۴۰۰، علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفته بود این دو شرکت «به دلیل تخلف در حوزه واردات قطعات» پرونده‌های متعددی دارند و در مجموعه چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به گمرک بدهکارند.

به گفته کریمی، «تا زمانی که پرونده‌ این تخلف‌های گذشته تعیین تکلیف و قطعی نشود و دولت کره جنوبی روابط خود با ایران را مستقل از کشورهای غربی از جمله آمریکا سامان ندهد، امکان واردات مجدد این لوازم خانگی به ایران نباید فراهم شود».

روابط جمهوری اسلامی با کره جنوبی در سال‌های اخیر بر سر پول‌های بلوکه‌شده حاصل از فروش نفت ایران به کره‌جنوبی، اقدام سپاه پاسداران در توقیف یک نفتکش کره جنوبی و برخی دیگر از مراودات تجاری مرتبط با تحریم‌های بین‌المللی تیره شده است.

صنعت لوازم خانگی با گردش مالی سالانه ۱۷ هزار میلیارد تومان یکی از بزرگ‌ترین بازارها در ایران است که نشان‌های تجاری خارجی اصلی‌ترین سهم را از این بازار دارند. دو نشان مطرح کره‌ای ال‌جی و سامسونگ پیش از خروج از ایران ۶۵ درصد سهم بازار محصولات خارجی لوازم خانگی ایران را در اختیار داشتند.

بیشتر از اقتصاد