اسرائیل و امارات در مورد ایران از آمریکا تضمین می‌خواهند

آمریکا می‌گوید نسبت به امنیت شرکای خود در منطقه‌ متعهد است

در حالی که گفته می‌شد مذاکرات هسته‌ای به سرانجام رسیده است، اما به ناگهان با کارشکنی روسیه ادامه گفت‌وگوهای احیای برجام متوقف شد. حالا در شرایطی که نفت به بالاترین قیمت خود رسیده است، امارات متحده عربی و اسرائیل در حال رایزنی با آمریکا هستند تا یک استراتژی امنیتی برای خاورمیانه تدوین کند. 

پنج نفر از کسانی که در برقراری رابطه بین اسرائیل و امارات نقش داشتند، در گفت‌وگو با بلومبرگ گفتند که آن دو کشور از واشنگتن خواسته‌اند تا یک رویکرد دفاعی منسجم که شامل تقویت دفاع موشکی و اشتراک اطلاعات باشد، پایه‌ریزی کند.

بر اساس این گزارش، مقامات اسرائیلی و اماراتی ابراز نگرانی کرده‌اند که توافق هسته‌ای جدید به ایران اجازه دسترسی به انبوهی از پول نفت می‌دهد که با آن خواهد توانست کمک مالی و تسلیحات بیشتری به نیروهای نیابتی منطقه‌ای خود بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پاسخ، دو مقام آمریکایی گفته‌اند واشنگتن به امنیت شرکای منطقه‌ای خود متعهد است، اما نگفتند که آیا یک طرح دفاعی در دست انجام است، یا خیر.

امارات متحده عربی بخشی از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی است که از دولت یمن علیه شورشیان حوثی مورد حمایت ایران، که بارها عربستان سعودی را با حملات فرامرزی هدف قرار داده‌اند، حمایت می‌کند.

 ادعا می‌شود که اسرائیل حملات هوایی مداومی در سوریه انجام می‌دهد تا از تلاش‌های ایران و حزب‌الله برای کمک به سازمان‌های تروریستی فلسطینی جلوگیری کند.

در گزارش بلومبرگ آمده است که حمله روسیه به اوکراین و متعاقبا، افزایش قیمت نفت که در نتیجه تحریم‌ها علیه مسکو رخ داده است، می‌تواند به عنوان اهرمی برای پیشبرد اهداف اورشلیم و ابوظبی  به‌کار رود.

اسرائیل و امارات در سال ۲۰۲۰ با میانجیگری ایالات متحده، روابط خود را عادی‌سازی کردند و به بیش از یک دهه تماس‌های غیررسمی پایان دادند.  هر دو کشور نگران برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های نظامی ایران در منطقه هستند.

بیشتر از جهان