خطیب‌زاده با اشاره به توقف مذاکرات وین: در نقطه اعلام توافق قرار نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید منتظریم تا پاسخ آمریکا را بشنویم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از وقفه پیش‌آمده در مذاکرات به‌عنوان «تنفس» و «توقف کوتاه» یاد کرد- AFP

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در یک نشست خبری، با اشاره به روند مذاکرات وین تاکید کرد اکنون «در نقطه اعلام توافق» قرار نداریم و گفت که حل مسائل باقی‌مانده بین ایران و آمریکا نیازمند تصمیم‌های سیاسی واشنگتن است.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده دلیل توقف مذاکرات را این‌گونه توضیح داد: «آنچه در وین با بازگشت هیئت‌ها به پایتخت‌های خود انجام شد، یک تنفس و توقف کوتاه است. برخی از لفظ بن‌بست و اتمام مذاکرات نام بردند؛ اما این تنفسی است که به درخواست هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام انجام شد و پیش‌بینی من این است که توقف طولانی‌مدت نخواهد بود.»

او در عین حال تاکید کرد که ایران منتظر شنیدن پاسخ آمریکا است و افزود: «به محض اتخاذ تصمیم‌های لازم در واشنگتن، در نقطه‌ای قرار داریم که به وین بازگردیم و توافق را نهایی کنیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روز یکشنبه، ۲۲ اسفند، در یک نشست دانشجویی در مشهد، هم از وقفه پیش‌آمده در مذاکرات به عنوان «تنفس» نام برد و افزود: «‌علت اینکه مذاکرات ‌‌به تنفس خورده، این است که نماینده اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات اعلام کرد که روسیه می‌تواند درخواست بدهد و درخواستش بررسی شود. با این حال در امور برجام، هدایت‌گر ما منافع ملی است.»

او حالا در تازه‌ترین اظهارنظرخود، با بیان اینکه وزیر امور خارجه ایران فردا (سه‌شنبه) به روسیه سفر می‌کند، گفت که امیرعبداللهیان در این سفر با مقام‌های مسکو در مورد چند موضوع دوجانبه و همچنین تحولات وین رایزنی‌هایی خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین درباره اینکه برخی از مقام‌های آمریکایی گفته‌اند در صورت کوتاه نیامدن روسیه از خواسته‌های مطرح شده در برجام، ممکن است توافق بدون حضور روسیه انجام شود، گفت:‌ «آمریکا عضو برجام نیست که بخواهد درباره برجام، چگونگی برجام و اعضای برجام تصمیم بگیرد. بهتر است اول عضو متعهد برجام شود و بعد در خصوص اعضای دیگر صحبت کند.»

گفته‌های این دیپلمات ایرانی پس از آن است که روز یکشنبه روزنامه وال‌استریت ژورنال هم به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نوشت که ایالات متحده حاضر نیست برای نجات برجام با روسیه سر تحریم‌های مربوط به اوکراين مذاکره کند و در عوض، به دنبال توافقی هسته‌ای بدون حضور روسیه خواهد بود.

در حالی که در هفته‌های اخیر به نظر می‌رسید گفت‌وگوهای احیای توافق برجام در حال به نتیجه رسیدن است، کرملین در لحظه آخر خواسته‌های جدیدی مطرح کرد و خواهان تضمین کتبی شد تا تحریم‌های مربوط به اوکراین بر روابط اقتصادی آینده آن با ایران تاثیری نگذارد؛ اما مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا می‌گوید اگر روسیه از خواسته‌های خود عقب‌نشینی نکند، واشینگتن هفته آینده به دنبال راهکار جایگزین جدیدی خواهد بود؛ یعنی توافق هسته‌ای با ایران، بدون روسیه.

با این حال جمهوری اسلامی ایران دلایل دیگری را نیز برای توقف مذاکرات مطرح می‌کند؛ از جمله گفته‌های محمد مرندی، تحلیلگر سیاسی و کارشناس مطالعات آمریکا، که به شبکه خبری المیادین گفت: «بین مسکو و واشینگتن مشکلاتی وجود دارد، ولی مانع اصلی مخالفت آمریکا با رفع همه تحریم‌ها است. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها می‌خواهند این واقعیت را پنهان کنند که نمی‌خواهند تحریم‌ها را لغو کنند و تضمین بدهند.»

«حمله به اربیل دارای پیام بود»

حمله بامداد یکشنبه سپاه پاسداران به اربیل عراق یکی دیگر از محورهای سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود. خطیب‌زاده درباره موضع وزارت خارجه در این زمینه گفت: «دولت مرکزی عراق مسئولیت قطعی دارد برای اینکه جغرافیای عراق برای کشور همسایه آن یعنی ایران محل تهدید نباشد. با تمام تذکراتی که در این زمینه به دولت مرکزی عراق داده شد، باز هم خاک عراق هدف سوءاستفاده طرف‌های ثالث از جمله گروه‌های ضدانقلاب و گروهک‌های کرد تروریستی ضدایران قرار گرفته است.»

این دیپلمات در ادامه با بیان این ادعا که «آمریکا از داخل عراق عملیات نظامی علیه ایران انجام می‌دهد و اسرائیل نیز در عراق پایگاه‌های خرابکاری دارد»، حمله سپاه را نوعی پیام به عراق دانست و تاکید کرد: «به صورت سیاسی، دیپلماتیک و غیراعلامی قبلا پیام‌هایی را فرستاده بودیم ولی در نقطه‌ای قرار گرفتیم که به این پیام‌ها بی‌توجهی می‌شد و امنیت مرزهای ما خدشه‌دار شده بود.»

او همچنین افزود: «ما بر تمامی نقاطی که اسرائیل حضور دارد، اشراف اطلاعاتی داریم و اگر امروز آشکارا اعلام می‌شود، برای این است که پیام دقیق‌تری را دریافت کند؛ وگرنه از موارد قبلی نیز آگاه بوده‌ایم.»

گفته‌های وزارت امور خارجه ایران در شرایطی است که به گزارش خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق گفت که هدف حمله نه پایگاه‌های خارجی که مناطق مسکونی بوده‌ است. در عین حال به گزارش واشنگتن‌پست، مقام‌های کرد وجود مقر موساد در اربیل را رد کرده‌اند، اما یک مقام آمریکایی با اشاره به گفت‌وگویش با همتای عراقی خود، به این رسانه گفت محلی که هدف حمله موشکی قرار گرفته، خانه‌هایی را که «گمان می‌رفت یک هسته موساد در آن‌ها فعالیت کند» شامل می‌شد.

همچنین در حالی که خبرگزاری تسنیم به نقل از یک «منبع آگاه» احتمال بالای تلفات اسرائيلی‌ها در طول آن حمله را مدعی شد و برخی از طرفداران سپاه در رسانه‌های اجتماعی فهرستی ۹ نفره از کشته‌شدگان این حمله منتشر کردند، فهرست یاد شده با تمسخر گسترده مخاطبان در ایران و عراق مواجه شد؛ به‌خصوص به این علت که از بیشتر افراد تنها با اسم کوچک نام برده شده بودند. برخی از کاربران طرفدار سپاه پاسداران نیز آن فهرست را تقلبی دانسته‌اند.