نوزدهمین روز حمله روسیه به اوکراین؛ اروپا چهارمین بسته تحریمی علیه روسیه را تصویب کرد

عضو هیئت مذاکره‌کننده اوکراین: مذاکرات آتش‌بس میان روسیه و اوکراین تا سه شنبه به تعویق افتاد

شمار پناهندگان اوکراینی به بیش از ۲.۸ میلیون تن رسید - ARIS MESSINIS / AFP

دوشنبه، نوزدهمین روز حمله روسیه به اوکراین در حالی به پایان رسید که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه در دیدار با همتای چینی خود در رم، هشدار داد که اگر پکن به مسکو در تهاجم علیه اوکراین کمک کند، باید در انتظار «عواقب منفی» باشد. مسکو خبرهای مبنی بر کمک گرفتن روسیه از چین را تکذیب کرده است.

بر اساس ارزیابی وزارت دفاع آمریکا، پیشروی ارتش ولادیمیر پوتین در شهرهای اوکراین به دلیل مقاومت ارتش و نیروهای مردمی این کشور سریع و برق‌‌آسا نبوده است، و ارتش اوکراین توانسته است در تامین تدارکات نیروهای روسیه اختلال ایجاد کند.

روز دوشنبه میخائیلو پودولیاک، عضو هیئت مذاکره‌کننده اوکراین، روز دوشنبه در توییتر نوشت که مذاکرات آتش‌بس میان روسیه و اوکراین تا سه شنبه به تعویق افتاده‌است. او گفت که دلیل این تعویق، مشخص کردن وظایف تک‌تک زیرگروه‌های کاری در مذاکرات است.

در همین حال، مشاور شهردار ماریوپل در اوکراین صبح دوشنبه گفت که اهالی غیرنظامی این شهر سرانجام توانستند از گذرگاه امنی خروج از این شهر جنگ‌زده را آغاز کنند. پترو آنریوشچنکو گفت که ساعت هفت بامداد دوشنبه «آتش‌بس در این گذرگاه برای خروج غیرنظامیان با وسایل نقلیه شخصی برقرار شده‌است.» مقصد آن عده از اهالی شهر که موفق به گریز می‌شوند شهر زاپوریژیا است که هنوز در کنترل دولت اوکراین است.»

واتیکان نیز اعلام کرد که اسقف اعظم واتیکان در امور توسعه انسانی به درخواست پاپ فرانسیس به‌زودی به اوکراین سفر می‌کند.

بیشتر از جهان