افغانستان با کمبود نیروی متخصص بهداشت و درمان رو‌به‌رو است

شمار زیادی از کارکنان بخش سلامت افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان از کشور گریخته‌اند

سازمان ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت مسئولیت کمک به بخش بهداشت و درمان افغانستان را بر عهده گرفته‌اند- Aamir QURESHI / AFP

بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان(سیگار) در گزارش تازه‌ای، از کمبود نیرو‌های متخصص بهداشت و درمان در افغانستان خبر داده است. بر اساس یک رشته توییت‌های تازه «سیگار» که روز شنبه، ۲۱ اسفند (۱۲ مارس)، به نشر رسیده است، افغانستان از سال‌ها پیش به این‌سو با کمبود نیروی متخصص در حوزه بهداشت و درمان رو‌به‌رو بوده است. بنا به آن مطالب، بر اساس بررسی‌ها، در سال ۲۰۱۸ در افغانستان به ازای هر ۱۰ هزار نفر، تنها ۴.۶ دکتر متخصص، پرستار یا ماما وجود داشته است. این تعداد نیرو در آن زمینه، با معیار‌های سازمان بهداشت جهانی که وجود ۲۳ متخصص را برای هر ۱۰ هزار نفر توصیه می‌کند، تفاوت زیادی دارد. سیگار همچنین تخمین می‌زند که با توجه به سلطه طالبان بر کشور و بدتر شدن شرایط امنیت جانی در حوزه بهداشت، ناتوانی طالبان در پرداخت حقوق به پرسنل بهداشت و درمان، و نیز بی‌میلی شماری از متخصصان آن حوزه برای کار کردن زیر سایه طالبان، تعدادی از آنان از افغانستان گریخته‌اند و آمار سال ۲۰۱۸ باید در حال حاضر کمتر نیز شده باشد. 

بر اساس گزارش تازه «سیگار»، از اواسط ماه اوت الی اواخر سپتامبر ۲۰۲۱، و در مقایسه با همین بازه زمانی در سال ۲۰۲۰، سطح مراقبت از مادران باردار در دوران بارداری ۲۱ درصد، و زایمان‌های بیمارستانی نیز ۲۹ درصد کاهش داشته است. در کنار آن، انجام عمل سزارین ۴۶ درصد، مراقبت از کودک پس از زایمان ۱۵ درصد، و جراحی‌های بزرگ نیز ۳۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این بخش از گزارش «سیگار»، برگرفته از گزارش سازمان جهانی بهداشت و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«سیگار» همچنین می‌افزاید که روند توزیع واکسن کرونا نیز بر خلاف توقع،کاهش چشمگیری داشته است. پس از سلطه طالبان انتظار می‌رفت که با توجه به نبود جنگ در سراسر افغانستان، روند دریافت واکسن با سرعت بیشتری پیش رود. اما به‌رغم وارد شدن میلیون‌ها دوز واکسن استرازنکا، جانسون جانسون، و سینوفارم، شمار کمتری از آنچه انتظار می‌رفت، در افغانستان واکسینه شده‌اند. در ۱۶ اکتبر سال گذشته میلادی، سازمان بهداشت جهانی با همکاری یونیسف به راه‌اندازی کارزاری برای واکسیناسیون در افغانستان اقدام کردند، اما سه هفته پس از آغاز آن، در حالی که تنها یک میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن جانسون جانسون در مخزن‌های ویژه وزارت بهداشت افغانستان موجود بود، فقط توانستند یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوز از واکسن‌های موجود در کشور را به شهروندان تزریق کنند.. 

کمبود نیروی متخصص درمانی در افغانستان، موجب نگرانی سازمان جهانی بهداشت از بروز بحران بهداشتی در آن کشور شده است. پیش از این نیز این نهاد جهانی نگرانی خود را از کاهش روزافزون متخصصان حوزه بهداشت در افغانستان بیان کرده بود. در اوایل اکتبر سال گذشته میلادی، تدروس ادهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت، به افغانستان سفر کرد و در آنجا از کمبود متخصص درمانی و تاثیر آن بر بحران دامنگیر بهداشتی در کشور، به‌ویژه در خصوص کودکان، ابراز نگرانی کرد. پنج ماه پس از سفر رئیس سازمان بهداشت جهانی به افغانستان، بیماری سرخک که بروز آن در افغانستان تقریبا به صفر رسیده بود، به خطر گسترده‌ای در سطح کشور بدل شده است. تنها در یک ماه گذشته سطح ابتلای کودکان به سرخک از ۱۸ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته است. 

با آن که سازمان ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت مسئولیت کمک به بخش بهداشت و درمان افغانستان را بر عهده گرفته‌اند و حقوق پرسنل درمانی در افغانستان از سوی این نهاد‌ها پرداخته می‌شود، به نظر می‌رسد که اقدامات آنان نمی‌تواند کاهش نیروی متخصص بهداشت و درمان در افغانستان را جبران کند. 

بیشتر از جهان