هشت کارمند اداره بهداشت در حمله افراد مسلح در شمال‌ شرق افغانستان کشته شدند

مرحله دوم کارزار واکسیناسیون علیه فلج اطفال در افغانستان دوشنبه، دوم اسفند، آغاز شد

در حال حاضر، ویروس فلج‌ اطفال تنها در کشورهای افغانستان و پاکستان فعال است و هر از چندگاهی از کودکان زیر پنج سال قربانی می‌گیرد- WAKIL KOHSAR / AFP

پنجشنبه، ۵ اسفند، دست‌کم هشت کارمند بهداشت متصدی واکسیناسیون به همراه یک زن و یک کودک در استان‌های قندوز و تخار، به ضرب گلوله افراد مسلح کشته شدند. منابع محلی گفتند این افراد که در برنامه واکسیناسیون علیه فلج‌ اطفال کار می‌کردند، هم‌زمان در دو استان شمال‌ شرقی افغانستان هدف گرفته شده‌اند.

رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در قندوز در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی افغانستان کشته شدن دو کارمند بهداشت را تایید کرد، اما یک منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت هفت نفر از کارمندان بخش واکسیناسیون در دو روستای چهارتاق و ابراهیم‌خیل در شهرستان امام صاحب استان قندوز و یک کارمند داوطلب به اسم قاری نجیب‌الله در منطقه چهارراه شهیدی شهر تالقان تیرباران شده‌اند. این منبع که نخواست نامش فاش شود، عاملان این رویداد را افراد مسلح ناشناس اعلام کرد اما منابع محلی این رویداد را به نیروهای طالبان نسبت می‌دهند.

قتل کارکنان بهداشت در دو استان شمال‌ شرقی افغانستان در حالی اتفاق افتاد که وزارت بهداشت طالبان روز دوشنبه، دوم اسفند، مرحله دوم واکسیناسیون علیه فلج اطفال را در سراسر افغانستان، جز چند استان سردسیری، آغاز کرد. در این برنامه قرار است ۹.۱ میلیون کودک زیر پنج سال واکسینه شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ۲۰ سال گذشته، طالبان بارها به کارکنان بهداشت مسئول واکسیناسیون حمله کردند و اجازه نمی‌دادند در مناطق تحت سلطه آنان واکسیناسیون انجام شود. در آخرین مورد در آوریل ۲۰۲۱، طالبان سه زن کارمند واکسیناسیون را که در طرح واکسیناسیون فلج اطفال در استان ننگرهار کار می‌کردند، در دومین روز آغاز این کارزار، به قتل رساندند. در نتیجه این رویداد، طرح واکسیناسیون فلج اطفال در بیشتر مناطق استان ننگرهار متوقف شد.

جنگ و ناامنی در افغانستان در چندین دهه اخیر را دلیل اصلی شیوع ادامه‌دار این ویروس در افغانستان می‌دانند و هر چند به کمک‌ سازمان بهداشت جهانی، امکانات واکسیناسیون سال‌ها است که در افغانستان فراهم است، در دو دهه اخیر، ارائه خدمات واکسیناسیون به مناطق ناامن از چالش‌های بزرگ دولت پیشین افغانستان بوده است؛ زیرا هیچ‌ یک از گروه‌های مخالف دولت پیشین افغانستان اعم از طالبان، داعش یا گروه‌های شبه‌نظامی دیگر، به لزوم حفظ امنیت کارکنان بهداشت اعتقادی نداشتند.

در حال حاضر، ویروس فلج‌ اطفال تنها در کشورهای افغانستان و پاکستان فعال است و هر از چندگاهی از کودکان زیر پنج سال قربانی می‌گیرد. به گزارش وزارت بهداشت طالبان، از آغاز سال ۲۰۲۲ تاکنون، یک مورد فلج‌ اطفال در افغانستان ثبت شده است؛ اما در سال ۲۰۲۱، دست‌کم چهار مورد ابتلا به فلج اطفال در افغانستان شناسایی شده بود. این بیماری که به فلج دائمی کودکان و حتی مرگ آنان منجر می‌شود، درمانی ندارد اما با واکسیناسیون به‌ سادگی قابل پیشگیری است.