آغاز دوباره فعالیت صلیب سرخ در افغانستان پس از توافق با طالبان

طالبان تضمین امنیت جانی کارمندان صلیب سرخ را لغو کرده بود

SHAH MARAI / AFP

دفتر نمایندگی صلیب سرخ در افغانستان اعلام کرد که پس از گفت‌وگوهای این کمیته(صلیب سرخ) با نمایندگان گروه طالبان در دوحه، در مورد فعالیت‌های این سازمان در افغانستان به یک توافق مشترک رسیدند که پس از این توافق، کمیته‌ صلیب ‌سرخ می‌تواند به فعالیت‌های بشردوستانه‌اش در افغانستان ادامه دهد.

شری خوان پیدرو، رئیس نمایندگی سازمان صلیب سرخ در افغانستان، در صفحه‌ی توئیترش نوشته است: «در گفت‌وگوهایی که میان نمایندگان صلیب سرخ و گروه طالبان در دوحه قطر صورت گرفت، دو طرف (صلیب سرخ و طالبان)، به یک توافق رسیدند که پس از این سازمان صلیب سرخ، می‌تواند به فعالیت‌های بی‌طرفانه و غیر جانبدارانه‌اش در افغانستان ادامه دهد».

آقای پیدرو گفت: «از توافق میان دو طرف و ضمانت‌های امنیتی گروه طالبان در برابر کارمندان صلیب سرخ، استقبال می‌کنیم. این توافق و ضمانت‌های امنیتی، کارمندان صلیب سرخ را قادر می‌سازد که به شهروندان متاثر از جنگ در افغانستان، کمک بیشتری ارائه دهند».

در همین حال، گروه طالبان نیز در یک اعلامیه‌ای گفته‌اند: «گروه طالبان، پس از روابط و بحث‌های مسلسل با مقام‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در شهر دوحه، توافق کردند که این سازمان می‌تواند فعالیت‌هایش را دوباره در افغانستان آغاز کنند».

در اعلامیه‌ طالبان نیز آمده است که این گروه (طالبان)، به اجرای تمام تعهدات امنیتی برای فعالیت‌های صلیب سرخ در افغانستان متحد است و در این زمینه همکاری می‌کنند. طالبان همچنین از جنگجویان خود خواسته‌اند که به حفاظت از کارمندان و تجهیزات صلیب سرخ، در افغانستان توجه داشته باشند.

گروه طالبان در ۲۲ فروردین ۱۳۹۸، با انتشار یک اعلامیه‌ فعالیت‌های کمیته صلیب سرخ را در مناطق تحت کنترل‌شان در افغانستان ممنوع اعلام کردند و گفته بودند محتوای اعلامیه به دلیل درست عمل نکردن سازمان صلیب سرخ با اعضای این گروه بوده است و به این سازمان هشدار داده بودند تا اطلاع بعدی امنیت کارمندان‌شان را در افغانستان تضمین نمی‌کنند. پس از انتشار این اعلامیه‌ طالبان، کمیته‌ صلیب سرخ، تمام فعالیت‌هایش را در سراسر افغانستان متوقف کرد.

رابین واودا، مسئول ارتباطات کمیته‌ صلیب سرخ در افغانستان، پس از اعلامیه‌ گروه طالبان مبنی بر عدم تضمین این گروه از کارمندان صلیب سرخ در افغانستان، بویژه مناطق تحت کنترل‌شان به رسانه‌ها گفت: «کمیته‌ صلیب سرخ، نگران امنیت کارمندان خود در افغانستان است و به همین دلیل تمام فعالیت‌های این سازمان را در سراسر افغانستان متوقف ساخته‌اند».

گروه طالبان، سال گذشته نیز از فعالیت‌های کمیته‌ صلیب سرخ انتقاد کرده و تضمین امنیت جانی کارمندان این اداره را لغو نمود که این کار (لغو تضمین امنیتی کارمندان صلیب سرخ) طالبان، باعث شد که فعالیت کمیته صلیب سرخ، در افغانستان برای دو ماه، متوقف شود اما پس از تفاهم با طالبان دوباره فعالیت‌های‌شان را شروع کردند.

رامش صالح، ساکن شهر کابل که از آغاز دوباره فعالیت‌های صلیب سرخ در افغانستان خوشنود به نظر می‌رسد، گفت: «من واقعا از آغاز دوباره فعالیت‌های بشردوستانه‌ کمیته‌ صلیب سرخ در افغانستان خوشحال شدم. همه می‌دانند که این سازمان فعالیت‌های غیرانتفاعی، حزبی، دینی و مذهبی در تمام کشورهای جنگ زده و نیازمند دارد و هیچ دلیلی ندارد که به بهانه‌های مختلف و بی‌معنی، مانع فعالیت‌های این سازمان شوند. اما متاسفانه طالبان به هیچ‌یک از ارزش‌ها و رفتارهای انسانی باور ندارند. نمی‌دانم چرا؟ اما باید تمام طرف‌های درگیر اجازه دهند که سازمان صلیب سرخ در افغانستان به افراد نیازمند، بدون در نظر گرفتن دین، مذهب و قوم رسیدگی کند تا حقوق نیازمندان تلف نشود».

نوریه جاوید، دانشجو در این مورد به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت: «بار نخست نیست که فعالیت‌های سازمان صلیب سرخ در افغانستان توسط گروه طالبان متوقف می‌شود، این چندمین بار است که طالبان به بهانه‌های مختلف برای این کمیته دردسر ایجاد می‌کند اما امید است که توافق میان دو طرف بار نخست و آخر باشد. اجازه دهند که این سازمان به مسئولیت‌های بشری و انسانی خود برای نیازمندان رسیدگی کند».

کمیته صلیب سرخ، بیشتر از سی سال است که در افغانستان فعالیت دارد.

کمک به اسیران جنگی، عرضه خدمات به معلولان، انجام خدمات بهداشتی به قربانیان جنگ، توزیع مواد غذایی و غیر غذایی، کمک به افراد بی‌خانمان داخلی و خدمات آب رسانی از جمله فعالیت‌های عمده آن به شمار می‌رود.

بیشتر از