دفاع مجلس از مخالفت با مذاکرات اتمی: رفع بخشی از تحریم‌ها را نمی‌خواهیم

نمایندگان مجلس از تیم مذاکره‌کننده خواستند که در مذاکرات خود را محدود به ضرب‌الاجل‌های غرب ندانند

انتشار بیانیه جدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شرایطی است که در حال حاضر مذاکرات وین متوقف شده است - فارس

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۲ اسفند با تأکید بر «لزوم رفع جامع و مؤثر همه تحریم‌ها در مذاکرات وین» در بیانیه‌ای اعلام کردند که «رفع بخشی از تحریم‌ها آن هم روی کاغذ تأمین‌کننده حقوق ملت ایران نخواهد بود و اتکا به بهانه‌هایی مانند غیرهسته‌ای یا غیربرجامی بودن عناوین تحریمی را پذیرفتنی نمی‌دانیم.»

در این بیانیه‌ با اشاره به مذاکرات جاری در وین میان ایران و ۱+۴ بر لزوم «رعایت خطوط قرمز» تأکید و از تیم مذاکره‌کننده ایرانی خواسته شده است که در مذاکرات جاری در وین خود را محدود به ضرب‌الاجل‌های غرب ندانند و برای مطالبات اصلی ایستادگی کنند.

در بخش دیگری با اشاره به این که «تکرار محدودیت در برنامه هسته‌ای را بدون اثربخشی تحریم‌ها رد می‌کنیم» تاکید شده است: «اکنون که بحران، نیاز غرب را به عرضه انرژی ایران افزایش داده، نباید بدون تامین خواسته‌های بحق ایران نیاز آمریکا به کاهش قیمت نفت تامین شود.»

نمایندگان مجلس در عین حال از هیات مذاکره‌کننده خواستند «تضمین کافی اقتصادی، فنی و سیاسی از طرف آمریکایی بابت عدم تکرار خروج غیرقانونی این کشور از توافق را با جدیت پیگیری کند» و همچنین جبران خسارات آمریکا به معیشت مردم ایران نیز پیگیری شود. 

انتشار بیانیه جدید مجلس شورای اسلامی پس از آن است که روز یکشنبه یکم اسفند نیز ۲۵۰ نفر از نمایندگان مجلس خطاب به ابراهیم رئیسی نوشتند تنها در صورت تایید و تصویب مجلس، می‌توان برای برداشتن گام‌های کاهشی در زمینه هسته‌ای اقدام کرد.

با این حال، روز دوشنبه نهم اسفند، سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از این موضع عقب‌نشینی و اعلام کرد «به لحاظ حقوقی الزامی وجود ندارد که این موضوع در مجلس تصویب شود.»

انتشار بیانیه جدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شرایطی است که در حال حاضر مذاکرات وین متوقف شده و طرفین مذاکرات به کشورهایشان بازگشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از روز جمعه بیستم اسفند که جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از توقف مذاکرات هسته‌ای ایران در وین خبر داد و علت آن را «عوامل خارجی» اعلام کرد، تا کنون گام موثری برای بازگشت به میز مذاکره برداشته نشده و رسیدن به نتیجه نهایی را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. 

به گفته دیپلمات‌های غربی، مذاکرات هسته‌ای در آخرین نقطه به دلیل شرط‌های جدید روسیه در آستانه شکست قطعی قرار دارد. به گفته آنها، طرف‌های مذاکره در وین نمی‌توانند راهی برای انطباق با شرط‌های جدید روسیه بیابند و به همین دلیل احتمال دارد که مذاکرات وین، پس از ۱۱ ماه متوقف شود تا امکان گفت‌وگوی دوجانبه میان ایران و روسیه درباره این وضعیت فراهم شود.

با این حال از سوی ایران دلایل دیگری برای توقف مذاکرات مطرح می‌شود. محمد مرندی، تحلیلگر سیاسی و کارشناس مطالعات آمریکا، به شبکه خبری المیادین گفت: «بین مسکو و واشنگتن مشکلاتی وجود دارد، ولی مانع اصلی مخالفت آمریکا با رفع همه تحریم‌ها است. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها می‌خواهند این واقعیت را پنهان کنند که نمی‌خواهند تحریم‌ها را لغو کنند و تضمین بدهند.»

خطیب‌زاده: باید تمام تحریم‌های‌ اقتصادی برداشته شود

در کنار انتشار بیانیه نمایندگان مجلس، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز یکشنبه ۲۲ اسفند در یک نشست دانشجویی در مشهد، به مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: «مباحث اساسی که بین ما و آمریکا مطرح شده از جنسی است که باید انتفاع اقتصادی مردم ایران رعایت شود، یعنی تحریم‌هایی که مانع انتفاع اقتصادی و محل نزاع انتفاع است باید برطرف شود.»

به گزارش تسنیم، سعید خطیب‌زاده ضمن اشاره به «دستور کار مشخص» تیم مذاکره‌کننده در وین گفت: «اگر قرار بود خطوط قرمز رد شود مذاکرات ماه‌ها قبل به نتیجه می‌رسید.»

خطیب‌زاده در عین حال از وقفه پیش آمده در مذاکرات به عنوان «تنفس» نام برد و افزود: «‌علت اینکه مذاکرات ‌‌به تنفس خورده این است که نماینده اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات اعلام کرده که روسیه می‌تواند درخواست بدهد و درخواستش مورد بررسی قرار بگیرد. با این حال هدایت‌گر ما در انجام امور برجام، منافع ملی است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان این که نمی‌تواند جزییات توافق را مطرح کند، در باره مسائل حل‌نشده برجام اشاره کرد: «ما می‌خواهیم تمام زنجیره تحریم‌ها از جمله نفت، پتروشیمی، فلزات، بیمه، کشتیرانی، هوایی و سایر موارد برطرف شود، اما آمریکا لیست زرد، سبز و قرمز ارائه داده‌ است. لیست سبز رفع تحریم می‌شود؛ شبیه تحریم افراد، لیست زرد قابل مذاکره است و لیست قرمز اصلاً قابل مذاکره نیست. همه مذاکرات به‌خاطر این است که ما بگوییم اصلاً لیست قرمز را قبول نداریم.»

خطیب‌زاده اشاره‌ای به شرط خارج شدن نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی نکرد در حالی که روز دوازدهم اسفند، ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مشخصات «توافق خوب» در توییتر نوشت: «توافق خوب‬ توافقی است که در نتیجه آن، سپاه از لیست گروه‌های تروریستی و نیز تحریم خارج شده باشد.»