هشدار سه قدرت اروپایی: توافق با ایران در آستانه فروپاشی است

«درخواست‌های روسیه برای گرفتن تضمین‌ درباره روابط تجاری‌اش با ایران، برجام را با خطر فروپاشی روبه‌رو می‌کند»

HANDOUT / AFP / EU DELEGATION IN VIENNA

فرانسه، بریتانیا، و آلمان روز شنبه ۱۲ مارس به روسیه هشدار دادند که درخواست‌هایش برای گرفتن تضمین‌ درباره روابط تجاری‌اش با ایران، توافقی (برجام) را که تقریبا به سرانجام رسیده بود با خطر فروپاشی روبه‌رو می‌کند.

گفت‌وگوهای وین برای بازگشت به برجام، که تحریم‌های ایران را در ازای محدود شدن برنامه هسته‌ای برمی‌چیند، به مرحله پایانی رسیده بود. 

با این حال، شنبه گذشته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به طور غیرمنتظره درخواست کرد که کشورش باید تضمینی کتبی بگیرد که تحریم‌های تازه وضع شده علیه روسیه خللی در مناسبات تجاری و اقتصادی روسیه با ایران به وجود نمی‌آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرانسه، بریتانیا، و آلمان که سه قدرت اروپایی حاضر در گفت‌وگوهای وین هستند، در بیانیه مشترک خود گفتند: «هیچ‌کس نباید از گفت‌وگوهای بازگشت به برجام برای دست یافتن به هدف‌هایی بیرون از توافق‌نامه برجام سوءاستفاده کند.»

سه کشور اروپایی می‌گویند: «چنین اقدامی خطر فروپاشی این توافق‌نامه را در پی دارد» و می‌افزایند که توافق‌نامه‌ای که روی میز است، باید فوری به نتیجه برسد.

واشنگتن پیش‌تر تأکید کرده بود که با درخواست‌های روسیه موافقت نمی‌کند.

هدف از گفت‌وگوهای یازده ماهه وین آن بود که از یک سو ایران به محدودیت‌های برجامی بازگردد و از شتاب‌گیری پیشرفت برنامه هسته‌ای‌اش بکاهد، و از سوی دیگر، آمریکا که در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شده بود، به برجام بازگردد.

بازار جهانی نفت نیز به‌دقت نتیجه این گفت‌وگوها را دنبال می‌کند. انتظار می‌رود عرضه نفت ایران بتواند تا حدی اختلال در این بازار را، که در پی حمله روسیه به اوکراین بحرانی شده است، کاهش دهد.