یک تروریست جهانی تحریم شده، معاون رئیس بانک مرکزی افغانستان است

احمد ضیا آغا، مهم‌ترین تامین‌کننده مالی طالبان در خارج از افغانستان بود

احمد ضیا آغا، مشهور به نور احمد آغا، معاون نخست بانک مرکزی افغانستان زیر کنترل طالبان- عکس از وبسایت د افغانستان بانک

اگر درخواست وزارت خارجه طالبان برای سپردن ۳.۵ میلیارد دلار پول مسدود شده افغانستان به بانک مرکزی این کشور که در کنترل این گروه است و خودداری از تحویل آن به سازمان‌های بشردوستانه واقعی باشد، آمریکا با چالش جدیدی روبه‌رو خواهد شد.

آمریکا چگونه می‌تواند این پول را به نهادی که رئیس آن یک تروریست تحت تحریم آمریکا، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا است، بسپارد. وزارت خارجه طالبان گفت در حاشیه نشست آنتالیا، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی طالبان و توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار توافق شد که ۳.۵ میلیارد دلار از مجموع ۹.۱ میلیارد دلار پول مسدود شده افغانستان در آمریکا به بانک مرکزی افغانستان سپرده شود و برای سازمان‌های کمک‌رسان هزینه نشود.

توماس وست هرچند در یک رشته توییت در جریان نشست آنتالیا ادعای وزارت خارجه طالبان را مستقیما تایید نکرد‌، اما از توافقاتی برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی در افغانستان خبر داد.

بااین‌حال چالش‌های انتقال این پول به بانک مرکزی افغانستان بسیار زیاد است و دسترسی به این پول سهل و ساده نیست. به‌تازگی روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که در سمت ریاست بانک مرکزی افغانستان فردی حضور دارد که آمریکا، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا او را تحریم کرده‌اند.

احمد ضیا آغا که در افغانستان بیشتر با نام نور احمد آغا شناخته می‌شود، یکی از رهبران ارشد نظامی و مالی طالبان است که به اتهام مدیریت وجوه در نظر گرفته شده برای بمب‌گذاری‌ها در افغانستان و توزیع پول به فرماندهان و همکاران طالبان در خارج از افغانستان، تحریم شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده او را یک تروریست جهانی معرفی کرده است. او پنج ماه پیش به‌ سمت معاون اول «‌د افغانستان بانک» تعیین شد. احمد ضیا آغا دومین مقام بانک مرکزی است که بر امور مالی افغانستان ازجمله مقررات مبارزه با تروریسم و ​​قوانین مبارزه با پولشویی، نظارت می‌کند. 

انتصاب او بسیاری از سیاست‌گذاران غربی را در مورد دسترسی دولت طالبان به منابع مالی خارجی ازجمله میلیاردها دلار در بانک جهانی و هفت میلیارد دلار ذخایر ارزی این کشور در ایالات متحده نگران کرده است.

مقام‌های ایالات متحده با نمایندگان بانک مرکزی در مورد شرایط آزادسازی برخی از وجوه ذخیره ارزی از طریق خود بانک مرکزی افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.

ایالات متحده تضمین‌هایی می‌خواهد که بانک مرکزی مستقل از دولت طالبان عمل کند، تکنوکرات‌ها آن را مدیریت کنند و یک شخص ثالث بر کار آنان نظارت کند. بااینکه این بانک دارای سامانه‌های موثر و نظارت‌شده ضد پولشویی است، اما آمریکا نگران است که این افراد نتوانند از قوانین وضع‌شده برای مقابله با تامین مالی تروریسم و پول‌شویی پیروی کنند.

بااینکه وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز لازم برای دادوستد با نهادهای حکومتی افغانستان، حتی اگر مدیر آن فردی باشد که آمریکا و سازمان ملل متحد تحریم کرده‌اند‌، صادر کرده است؛ اما وقتی نام کسانی چون احمد ضیا آغا که از چهره‌های مالی شاخص تروریستان بوده، به میان می‌آید، نگرانی‌ها بیشتر می‌شود.

پل کارول، مدیر شبکه خیریه و امنیت سازمان‌های غیرانتفاعی می‌گوید بااینکه وزارت خزانه‌داری مجوز لازم برای تعامل با نهادهای تحت کنترل طالبان را صادر کرده است، اما بانک‌ها در این خصوص برخورد دیگری دارند و نمی‌خواهند به‌سادگی خطر تعامل با نهادهایی را که چنین چهره‌هایی در راس آن قرار دارند، بپذیرند.

آمریکا از چندی پیش به تعامل با گروه طالبان تمایل نشان داد. مهم‌ترین اقدام آمریکا برای ارتقای اقتصاد افغانستان صدور مجوز دادوستد با نهادهای حکومتی تحت کنترل طالبان است؛ اما به نظر می‌رسد طالبان متوجه این اقدام نشده ‌است، زیرا در راس نهادهای که بیشترین ارتباط را با آمریکا دارند، افرادی را تعیین می‌کند که باعث حساسیت بیشتر آمریکا می‌شود.