نماینده آمریکا خطاب به پوتین: دست از این دیوانگی بردارید

شورای امنیت سازمان ملل برای بحث درباره حمله ارتش روسیه به بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا تشکیل جلسه داد

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه برای بحث درباره حمله ارتش روسیه به بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اوکراین و اروپا و اشغال آن از سوی نیروهای روسیه، تشکیل جلسه داد.

نماینده سازمان ملل در جلسه اضطراری شورای امنیت، حملات روسیه به تاسیسات نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین را غیرقابل قبول و بسیار غیرمسئولانه دانست.

نماینده اوکراین در سازمان ملل روسیه را به دروغ‌گویی در مورد تصرف زاپروژیا، بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای این کشور متهم کرد و هشدار داد که در صورت بروز اختلال در این نیروگاه، هزاران نفر از مردمی که در اطراف آن زندگی می‌کنند با خطر مواجه خواهند شد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت که از نظر فنی، کار نیروگاه هسته‌ای زاپروژیای اوکراین که ارتش روسیه به آن حمله کرده بود، به طور عادی ادامه دارد. او افزود: «البته در شرایطی که نیروگاه در دست نیروهای نظامی است، نمی‌توان گفت که وضع عادی است.»

لیندا تامس-گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، در جلسه روز جمعه شورای امنیت گفت که جهان «دیشب به فاصله تار مویی از یک فاجعه هسته‌ای پرهیز کرد». او به آتش‌سوزی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیای اوکراین که به اشغال ارتش روسیه در آمد، اشاره می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تامس-گرینفیلد اعمال روسیه را «نابخردانه» و «خطرناک» خواند و افزود که مسکو بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا را به خطر انداخت و ایمنی غیرنظامیان خود و تمام جمعیت اروپا را تهدید کرد.

او خطاب به پوتین گفت: «دست از این دیوانگی بردارید!»

رئیس امور سیاسی سازمان ملل متحد می‌گوید میلیون‌ها اوکراینی که در کشورشان مانده‌اند، هدف بمباران و گلوله‌باران سنگینی قرار دارند که اغلب بدون هیچ ملاحظه و استثنایی انجام می‌شود.

هم‌زمان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، خواست بمباران بی‌وقفه اوکراین را متوقف کند. جوزپ بورل پیش از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای خارجی برای گفت‌وگو درباره بحران اوکراین به خبرنگاران در بروکسل گفت: «این جنگ پوتین است و پوتین باید این جنگ را متوقف کند.»

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه کشته شدن ۳۳۱ غیرنظامی و زخمی شدن ۶۷۵ غیرنظامی دیگر در اوکراین از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به این کشور در ۲۴ فوریه را تایید کرد و گفت آمار واقعی احتمالا بسیار بالاتر است.

بنا بر این گزارش، این آمار تا پیش از نیمه‌شب پنجشنبه، ۲۴۹ تن بود که در این مدت بسیار افزایش یافت. از ۳۳۱ غیرنظامی که جان‌باختن آن‌ها تایید شده، ۱۹ تن کودک‌اند. بیشتر قربانیان بر اثر بمباران یا حملات هوایی موشکی جان خود را از دست داده‌اند.‎

از سویی، دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی، روز جمعه گفت که سهامداران این بانک از تهاجم روسیه به اوکراین «وحشت‌زده» شده‌اند و پیش‌بینی کرد که پس از پایان جنگ در اوکراین، پیامدهایی درازمدت گریبانگیر جایگاه اقتصادی روسیه در جهان شود.

بیشتر از جهان