«درگیری مستقیم ناتو و روسیه جنگ جهانی سوم را کلید خواهد زد»

هشدار رئیس‌جمهوری آمریکا به روسیه درباره استفاده از سلاح‌ شیمیایی در اوکراین

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه در یک نطق تلویزیونی درباره تداوم حمله نظامی روسیه به اوکراین، به مسکو در مورد هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی هشدار داد.

او با بیان اینکه اگر روسیه به چنین اقدامی دست بزند، با هزینه جدی و سنگینی روبه‌رو خواهد شد، بار دیگر تاکید کرد که درگیری مستقیم ناتو و روسیه جنگ جهانی سوم را کلید خواهد زد.

بایدن گفت تحریم‌هایی که تاکنون بر روسیه اعمال شده، ضربه بزرگی به اقتصاد این کشور زده است و اعلام کرد ایالات متحده در گام جدید، به روابط عادی تجاری خود با روسیه پایان می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده همچنین اعلام کرد که گروه ٧ نیز برای تحت‌فشار گذاشتن بیشتر روسیه با هدف پایان دادن به تهاجم نظامی در اوکراین گام‌های بیشتری برخواهد داشت.

به گفته بایدن، صادرات کالاهای لوکس به روسیه هم ممنوع می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تصمیم‌ها پس از آن اعلام شد که در روزهای اخیر، نمایندگان کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به فشارهای خود برای لغو «روابط عادی دائم تجاری» با روسیه افزوده بودند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، پیش‌تر گفته بود که قانون‌گذاران در همراهی با دولت و برای حمایت از مردم اوکراین، طرحی را برای این منظور به تصویب خواهند رساند.

روابط عادی دائم تجاری به دنبال اعلام وضعیت به اصطلاح محبوب یا موردپسند یک کشور است که به معنای تضمینی در سازمان تجارت جهانی برای برخورد یکسان با این کشور است. به نوشته آسوشیتدپرس، خارج کردن روسیه از این وضعیت بیشتر جنبه نمادین دارد.

بر اساس داده‌های کاخ سفید، تحریم‌ واردات انرژی از روسیه حدود ۶۰ درصد از کل واردات آمریکا از این کشور را کاهش داد و تحریم‌های امروز فقط حدود یک میلیارد از درآمد سالانه روسیه است.