عادل جبیر: ایران در تلاش برای نابودی ما و منطقه است

عربستان می‌گوید به زودی نتیجه تحقیقات درباره حمله به تاسیسات نفتی منتشر می‌شود

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان. نیویورک سپتامبر ۲۰۱۹

Angela Weiss / AFP

امروز و در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل، عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، در گفت‌وگویی خبری از مشورت ریاض با «دوستان و متحدان» خود درباره گام بعدی در واکنش به حملات اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو خبر داد. 

وزیر خارجه عربستان با اشاره به بیانیه سه کشور اروپایی که در آن جمهوری اسلامی به نقش داشتن در حملات به عربستان متهم شده بود، گفت: «که سازمان ملل افرادی را برای تحقیق فرستاده، سایر کشورها هم متخصصانی فرستاده‌اند تا در تحقیق شرکت کنند. بنابراین وقتی تیمی که در حال تحقیق است تحقیقاتش را کامل کرد ما عمومی اعلام می‌کنیم».

عادل جبیر در بخش دیگری از مصاحبه خود به اعمال خرابکارانه جمهوری اسلامی در سراسر دنیا اشاره کرد و با بیان اینکه جمهوری اسلامی در چهل‌سال گذشته همواره سعی داشته که در منطقه آشوب ایجاد کند، به ماجرای بمب‌گذاری در مرکز یهودیان آرژانتین و هم‌چنین آموزش اعضای القاعده در ایران اشاره کرد. 

به گفته وی حکومت جمهوری اسلامی تا سال‌های سال شرایط زندگی برای برخی از اعضای خانواده بن‌لادن در ایران فراهم کرده بودند. 

جبیر در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب اشاره کرد و گفت که موضوعات مطرح در «برجام» به دو موضوع اساسی بی‌توجه بوده است و اگر قرار به مذاکره دیگری باشد باید مساله «موشک‌های ایران» و حمایت ایران از «تروریسم» نیز در اولویت مذاکرات باشد. 

جبیر هم‌چنین به سیاست‌های دوگانه جمهوری اسلامی ایران در باب مذاکره با عربستان و دیگر کشورهای دنیا اشاره کرد و گفت که حکومت جمهوری اسلامی همواره دو چهره کاملا متفاوت و متضاد دارد که یک سوی آن ادعا درباره خواست مذاکره با جهان است که البته نمی‌تواند در آن موفق باشد و روی دیگرش تهدید به جنگ و درگیری‌ست. به زعم عادل جبیر چهره جنگ طلبانه جمهوری اسلامی ایران بر چهره اهل گفت‌وگوی آن چیره می‌شود.

وزیر خارجه عربستان هم‌چنین با اشاره به مردم و فرهنگ غنی ایران گفت که حکومت سعودی هیچ مشکلی با مردم ایران ندارد و به همواره به فرهنگ و تمدن ایران احترام گذاشته است اما مشکل اساسی عربستان سعودی با رژیم ایران است که در چهل سال گذشته مشکلات زیادی برای منطقه ایجاد کرده است و باید به رفتار چهل ساله خود پایان دهد. 

جبیر هم‌چنین به سخنان حسن روحانی اشاره کرد که گفته بود ما به دنبال ثبات و آرامش در خلیج فارس هستیم و تاکید کرد که این حرف‌های روحانی در تناقض با رفتارهای ایران در منطقه است. 

گفته‌های وزیر خارجه عربستان در حالی انجام گرفت که حسن روحانی ساعاتی قبل از آن در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرده بود و از طرح صلح هرمز سخن گفته بود. طرحی که به گفته رئیس جمهور ایران جزئیات بیشتر آن در روزهای آینده و از طریق وزارت خارجه اعلام خواهد شد.