مهسا کمالی به‌دلیل شعار ضدجنگ روی پیراهنش به کمیته انضباطی احضار شد

مهدی ترابی، بازیکن پرسپولیس، به‌دلیل تبلیغ حمایت از رهبر جمهوری اسلامی روی پیراهن ورزشی‌اش تشویق هم شده بود

او پس از گلزنی به تیم حریف، پیراهنی را که زیر لباس ورزشی‌اش بر تن داشت و روی آن شعار «جنگ را متوقف کنید» نوشته شده بود، به نمایش گذاشت‌ـ سلام نو

مهسا کمالی، بازیکن تیم مس رفسنجان، به دلیل حمایت از مردم اوکراین و درخواست توقف جنگ، به کمیته انضباطی احضار شد.

روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند، در جریان دیدار دو تیم مس رفسنجان و نفت آبادان، مهسا کمالی موفق شد دو گل را به ثمر برساند. او پس از گلزنی به تیم حریف، پیراهنی را که زیر لباس ورزشی‌اش بر تن داشت و روی آن شعار «جنگ را متوقف کنید» نوشته شده بود، به نمایش گذاشت.

اعتراض مهسا کمالی به جنگ واکنش تند مقام‌های باشگاه مس رفسنجان را در پی داشت تا آن‌جا که در بیانیه‌ای اعلام کردند این بازیکن فوتبال به کمیته انضباطی احضار می‌شود.

باشگاه مس رفسنجان در بیانیه‌اش با طرح این ادعا که «رسالت و سیاست» این باشگاه «حرکت در جریانات سیاسی نیست»، اعتراض بازیکن فوتبال به جنگ را «حاشیه غیرحرفه‌ای» خواند و نوشت: «حرکت بازیکن تیم فوتسال بانوان مس رفسنجان یک اقدام کاملا شخصی و احساسی بوده است و ارتباطی با سیاست‌های کلی باشگاه مس رفسنجان ندارد.»

باشگاه مس رفسنجان، در حالی ادعای «غیرسیاسی» بودن را مطرح کرد که پیش‌تر همسو با سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران، وارد برخی جریان‌های سیاسی شده بود. آخرین این اقدام‌ها نیز که کمتر از چهار ماه پیش اتفاق افتاد، بیانیه مشترک باشگاه مس کرمان و بسیج رفسنجان در باره حمله اسرائیل به نوار غزه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های ورزشی حکومت ایران قصد توبیخ مهسا کمالی را دارند در حالی‌ که ورزشکاران نزدیک به حاکمیت در اقدام‌های مشابه حمایت نیز می‌شوند. رفتارهای دوگانه حکومت با ورزشکاران این موضوع را ثابت می‌کند.

اواخر مهرماه سال ۱۳۹۸، مهدی ترابی، بازیکن تیم پرسپولیس، پس از پایان بازی با تیم پیکان، پیراهن زیر لباس ورزشی خود را به نمایش گذاشت که روی آن نوشته شده بود: «تنها راه نجات کشور از بحران اطاعت از رهبری است.»

او برای این کار نه‌تنها همچون مهسا کمالی به کمیته انضباطی احضار نشد، بلکه رسانه‌های حکومتی این اقدام او را تحسین کردند. مهدی طارمی و علی علیپور، بازیکنان تیم پرسپولیس، نیز چندین مرتبه پیراهن‌هایی با تصاویر افرادی موسوم به «شهدای حرم» را بر تن کردند و هیچ‌یک با ممنوعیت و احضار روبه‌رو نشدند.

در نقطه مقابل، در شهریور سال ۱۳۹۸، پس از مرگ سحر خدایاری معروف به «دختر آبی»، وریا غفوری، کاپیتان، و برخی بازیکنان تیم استقلال در دیدار با تیم نفت مسجدسلیمان، تی‌شرت مشکی پوشیدند که روی آن عبارت «دختر آبی» نوشته شده بود؛ این اقدام با واکنش تند رسانه‌های حکومتی مواجه شد تا آ‌ن‌جا که کار به حراست وزارت ورزش و جوانان هم کشیده شد. برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی با هشتگ «وریا غفوری» از کاپیتان تیم استقلال حمایت کردند.

حالا نیز مهسا کمالی به‌دلیل درخواست توقف جنگ علیه مردم اوکراین در وضعیتی مشابه با وریا قرار دارد. در حالی‌ که اگر اقدامی همسو با سیاست‌های حکومت ایران انجام می‌داد، تشویق هم می‌شد. مهسا کمالی متولد ۲۵ مرداد سال ۱۳۷۳ در زنجان است. او در سال ۲۰۱۸، همراه تیم فوتسال زنان ایران موفق به کسب عنوان قهرمانی جام فوتسال زنان آسیا شد.

بیشتر از فوتبال