آمریکا دو محموله نفت ایران را توقیف کرد

منتقدان هشدار می‌دهند که حتی در شرایطی که ایالات متحده توجه خود را به روسیه معطوف کرده است، دولت بایدن نباید فشار را از جمهوری اسلامی بردارد

ایران در سال ۲۰۲۱ به‌طور متوسط روزی ۲.۴ میلیون بشکه تولید می‌کرد، اگرچه به دلیل تحریم‌ها تنها توانسته است کمتر از نیمی از تولید خود را بفروشد - AFP

آسوشیتدپرس گزارش داد ایالات متحده محموله دو نفت‌کش مظنون به حمل نفت ایران را توقیف کرده است.

ایران معمولا برای دور زدن تحریم‌ها و با استفاده از اسناد جعلی و رنگ‌آمیزی مجدد عرشه کشتی تلاش می‌کند محموله‌های غیرقانونی خود را پنهان کند.

پس‌ از آنکه دو نفت‌کش که شرکت‌های یونانی آن‌ها را اداره می‌کردند، به دستور نهادهای قضایی ایالات متحده محموله ۳۸ میلیون دلاری خود را در باهاماس و هیوستون تخلیه کردند، جزئیات این پرونده نیز ثبت شد.

توقیف محموله‌های مذکور در حالی صورت می‌گیرد که دولت بایدن به دنبال احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران است که احتمالاً به لغو تحریم‌های تنبیهی آمریکا منجر می‌شود.

این اقدام با تهاجم ولادیمیر پوتین به اوکراین و تصمیم ایالات متحده برای ممنوع کردن واردات نفت روسیه که به‌طور بالقوه بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت را از بازارهای غربی حذف می‌کند، مهم‌تر شده است.

ایران می‌تواند جای خالی نفت روسیه و بخشی از عرضه از دست رفته را جبران کند. این کشور در سال ۲۰۲۱ به‌طور متوسط روزی ۲.۴ میلیون بشکه تولید می‌کرد. اگرچه به دلیل تحریم‌ها تنها توانسته است کمتر از نیمی از تولید خود را بفروشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منتقدان هشدار می‌دهند که حتی در شرایطی که اوکراین محاسبات ژئوپلیتیکی را به چالش می‌کشد و ایالات متحده توجه خود را به روسیه معطوف کرده است، دولت بایدن نباید فشار را از جمهوری اسلامی بردارد. ایالات متحده این کشور را حامی تروریسم می‌داند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که نقش کلیدی در صنعت نفت ایفا می‌کند، حامی حزب‌الله و سایر گروه‌های شبه‌نظامی فعال در سراسر خاورمیانه است.

کلر جونگمن، رئیس ستاد گروه متحد علیه ایران هسته‌ای که محموله‌های نفت خام ایران را از نزدیک دنبال می‌کند، گفت: «این توقیف نمونه کاملی است برای اینکه چرا آمریکا نباید تحریم‌ها را لغو کند. ما باید به کار خود ادامه دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که سپاه نتواند از سود حاصل از فروش نفت ایران برای تأمین مالی تروریسم و سایر فعالیت‌هایی که امنیت آمریکایی‌ها را تهدید می‌کند، استفاده کند.»

علیرغم تحریم‌های ایالات متحده، ایران با افزایش قیمت نفت در سال گذشته شاهد درآمد بسیاری بوده است. عملیات قاچاق ده‌ها تانکر خصوصی با پرچم خارجی که انواع تکنیک‌های پیچیده را برای پنهان کردن حرکات خود به کار می‌گیرند، همچنان ادامه دارد. حتی نفت‌کش‌های متعلق به ایالات‌متحده، مانند نفت‌کش متعلق به یکی از شرکت‌های تابعه Oaktree Capital Management، در تجارت و بازار سیاه نفت ایران دخیل بوده‌اند.

توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ باعث شد که این کشور دوباره توانایی فروش رسمی نفت در بازار بین‌المللی را به دست آورد. اما در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا به‌طور یک‌جانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌های آمریکا را دوباره اعمال کرد. این اقدام درها را به روی تجارت پرسود نفت ایران که موتور اصلی اقتصاد آن کشور بود، بست.