جشنواره‌های فیلم اروپا، به سینمای اوکراین پروبال می‌دهند

برخی از جشنواره‌های سینمایی، فیلم‌های ساخته شده با حمایت مالی روسیه را تحریم کرده‌اند

صنعت فیلم اروپا برای نشان دادن همبستگی خود با اوکراین به روش‌های متفاوتی متوسل شده است - Stefanie LOOS / AFP

تعدادی از جشنواره‌های فیلم اروپا برای نشان دادن حمایت خود از اوکراین از طریق تبلیغ سینمای این کشور وارد عمل شده‌اند.

بعد از گذشت نزدیک به دو هفته از زمانی‌ که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از حمله تمام‌عیار به کشور همسایه خود خبر داد، صنعت فیلم اروپا برای نشان دادن همبستگی خود با اوکراین به روش‌هایی متوسل شده است.

برخی از جشنواره‌های فیلم از جمله جشنواره فیلم گلاسگو و جشنواره بین‌المللی فیلم استکهلم فیلم‌های تحت حمایت مالی روسیه را تحریم کرده‌اند. برخی دیگر مانند کن و ونیز، تصمیم گرفته‌اند به جای محروم کردن مستقیم فیلم‌ها و کارگردانان روسی، حضور هیئت‌های رسمی را ممنوع کنند.

علی‌رغم روش‌‌های متفاوت هر جشنواره، ظاهرا افزایش نمایش محصولات سینمای اوکراین به تصمیمی یکپارچه تبدیل شده است.

روز دوشنبه (۷ مارس)، سینما ترویسی رم با همکاری جشنواره فیلم ونیز، فیلم «بازتاب» به کارگردانی والنتین واسنوویچ اوکراینی را رایگان نمایش داد؛ فیلمی درباره اتفاق‌های جنگ دونباس در سال ۲۰۱۴ در شرق اوکراین.

جورجیو گوستی، نماینده عمومی «ونیز دیز» (Venice Days)، در مصاحبه با ورایتی گفت: «مهم‌ترین کاری که در حال حاضر می‌توانیم انجام دهیم این است که به مخاطبان کمک کنیم در باره فیلم‌هایی که در سال‌های اخیر از اوکراین بیرون آمده‌اند، اطلاعات بیشتری کسب کنند، زیرا این روزها اطلاعات نادرست زیادی پخش می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گوستی افزود اگرچه ابراز همبستگی با اوکراین آسان است، چالش اصلی این است که «ببینیم برای دقیق‌تر انجام دادن این کار چه راهی می‌توانیم پیدا کنیم».

پیرو این اقدام، «ویزیون دو ره‌ئل» (Visions du Réel) سوییس روز سه‌شنبه (۸ مارس) اعلام کرد که چهار فیلم به کارگردانی و یا تهیه‌کنندگی اوکراینی‌ها در جشنواره آوریل شرکت خواهد کرد.

علاوه بر این، ماه گذشته دو فیلم اوکراینی کلوندایک (Klondike) و تریکونی (Terykony) در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمدند.

ماریت رایسن‌بیک و کارلو چاتریان، روسای جشنواره برلین، گفتند: «مطمئنا در آینده نزدیک فرصت‌های بیشتری برای حمایت از صنعت فیلم و هنرمندان اوکراین وجود خواهد داشت و ما همیشه به نیازهایی که ممکن است برای دوستانمان در اوکراین به وجود آید، توجه خواهیم کرد.»

پایتخت اوکراین، کی‌یف، محل استقرار مرکز فیلم دوژنکو (Dovzhenko Film Center)، بزرگ‌ترین آرشیو فیلم این کشور است که بیش از هفت هزار فیلم اوکراینی، اروپایی، آمریکای شمالی و روسی دارد.

جشنواره فیلم لوکارنو سوییس هم در توییتر، بیانیه‌ای درباره این آرشیو منتشر کرد: «امروز داستان‌هایی که در آنجا نگهداری می‌شوند در خطرند؛ همین طور کسانی که در اوکراین قصد نوشتن، فیلمبرداری و تولید فیلم‌های جدید را دارند نیز در معرض خطرند.»

مارکوس دافنر، رئیس لوکارنو، افزود: «این میراثی است که شاید از دست برود.»

ایندیپندنت سابقه پرافتخاری در راه‌اندازی کارزارهای حمایت از حقوق آسیب‌پذیرترین اقشار دارد و در جنگ سال ۲۰۱۵ سوریه نیز کارزار «پناهندگان خوش‌ آمدید» را برای نخستین بار به راه انداختیم. اکنون آن کارزار را احیا کرده‌ایم و در پی بالا گرفتن بحران اوکراین این طومار را به راه انداخته‌ایم و از دولت می‌خواهیم برای کمک‌رسانی‌ اقدام‌هایی بیشتر و سریع‌تری کند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارزار «پناهندگان خوش‌ آمدید» روی این نشانی کلیک کنید. برای امضای طومار نیز روی این نشانی کلیک کنید. اگر مایل‌اید کمک مالی کنید، لطفا روی این نشانی کلیک کنید تا وارد صفحه گوفاندمی ما شوید.

© The Independent

بیشتر از فیلم