جشنواره سینمایی کن روسیه را تحریم کرد

این تحریم تا زمانی که تهاجم روسیه به اوکراین به نحوی پایان یابد که برای مردم اوکراین رضایت‌بخش باشد، ادامه خواهد داشت

جشنواره سینمایی کن، حمایت خود را از هنرمندان روسیه که «هیچ‌گاه از مبارزه علیه حکومت پوتین دست برنداشتند» اعلام کرد -  ANTONIN THUILLIER / AFP

در ادامه تحریم‌های گسترده صنعت فیلمسازی و رویدادهای هنری علیه روسیه، جشنواره سینمایی کن نیز اعلام کرد تا زمانی که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین ادامه دارد، هیچ نماینده‌ای از روسیه یا نهادهای مرتبط با دولت این کشور را میزبانی نخواهد کرد.

مدیران جشنواره سینمایی کن در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه، اول مارس، منتشر شد، اعلام کردند همچون تعداد زیادی از رویدادهای هنری، برای ابراز همبستگی با مردم اوکراین، به تحریم علیه روسیه می‌پیوندند.

در این بیانیه تاکید شد این تحریم تا زمانی که تهاجم روسیه به اوکراین به نحوی پایان یابد که برای مردم اوکراین رضایت‌بخش باشد، ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش هالیوود ریپوتر، جشنواره سینمایی کن در این بیانیه حمایت خود را از هنرمندان روسیه که «هیچ‌گاه از مبارزه علیه حکومت پوتین دست برنداشتند» اعلام کرد؛ اما درباره اینکه فیلم‌های هنرمندان مستقل روسیه امکان حضور در جشنواره کن را خواهند داشت یا نه، توضیح نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پایان این بیانیه نیز آمده است: «جشنواره کن وفادار به تاریخچه خود که در سال ۱۹۳۹ با مقاومت در برابر دیکتاتوری آغاز شد، همیشه در خدمت هنرمندان و متخصصان صنعت فیلمسازی است که با هدف اصلی دفاع از صلح و آزادی، صدای خود را برای محکوم کردن خشونت، سرکوب و بی‌عدالتی بلند می‌کنند.»

این اقدام جشنواره سینمایی کن در پی مجموعه اقدام‌های سریع صنعت فیلمسازی و تلویزیونی جهان در حمایت از مردم اوکراین صورت گرفت. در مدت هفت روزی که از تهاجم روسیه به خاک اوکراین می‌گذرد، بسیاری از شرکت‌های هنری و صنعتی مثل دیزنی، سونی، برادران وارنر و پارامونت روسیه را تحریم کردند.

والت دیزنی روز دوشنبه اعلام کرد که اکران فیلم‌های سینمایی خود در روسیه را متوقف می‌کند. پس از آن، شرکت برادران وارنر نیز خبر داد که فیلم «بتمن» این هفته در روسیه اکران نمی‌شود.

سخنگوی شرکت فیلمسازی سونی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به اقدام نظامی ادامه‌دار در اوکراین، اکران‌های برنامه‌ریزی‌شده خود در روسیه را متوقف خواهیم کرد.» جشنواره‌های فیلم استکهلم و گلاسکو نیز در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که فیلم‌های مرتبط با دولت روسیه را پذیرش نمی‌کنند.

بازار تلویزیون جهانی ام‌آی‌پی‌تی‌وی (MIPTV) نیز حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم کرد. این اقدام به معنای آن است که روسیه در بازار تلویزیونی کن هم حضور نخواهد داشت. پس از حمله نظامی روسیه، آکادمی فیلم اوکراین با راه‎‌اندازی کارزاری، خواستار تحریم بین‌المللی سینمای روسیه و نمایش فیلم‌های خارجی در این کشور شده بود.

تحریم‌های شرکت‌های بزرگ فیلمسازی و جشنواره‌های سینمایی علیه روسیه در حالی انجام می‌شود که این کشور یکی از بازارهای مهم هالیوود برای فروش فیلم است و در سال ۲۰۲۱ سهم این کشور از فروش جهانی بلیت سینما ۶۰۱ میلیون دلار بود.

بیشتر از فرهنگ و هنر