مایک پنس: دوباره از برجام خارج می‌شویم

معاون پیشین رییس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد جمهوری‌خواهان کاخ سفید را پس می‌گیرند

مایک پنس می‌گوید هرگونه توافق جدید دولت بایدن با ایران کوتاه مدت خواهد بود-Brendan Smialowski / AFP

مایک پنس معاون سابق رییس‌جمهوری آمریکا که به اسراییل سفر کرده است در گفت‌و‌گو با نشریه هیوم تاکید کرد که باتوجه به چشم‌انداز سیاسی رو به رشد جمهوری‌خواهان در آمریکا، هرگونه توافق جدید دولت جو بایدن با ایران به توافقی کوتاه مدت تبدیل خواهد شد.

پنس با یادوآوری تجربه خروج دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای گفت: «معتقدم که جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش رو کنترل سنا و مجلس نمایندگان را در دست می‌گیرند و سال ۲۰۲۴ کاخ سفید را پس می‌گیرند و برجام با همان سرعتی که ترامپ از آن خارج شد به پایان می‌رسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتخابات میان‌دوره‌ای در نوامبر ۲۰۲۲ برگزار می‌شود و اغلب نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی جمهوری‌خواهان و افت محبوبیت جو بایدن، رییس‌جمهوری کنونی آمریکا است. اغلب نظرسنجی‌ها می‌گویند در صورتی که همین امروز انتخابات ریاست‌جمهوری بین بایدن و ترامپ برگزار شود، دونالد ترامپ پیروز خواهد شد.

دونالد ترامپ پس از حدود دو سال از ورود به کاخ سفید و بی‌پاسخ ماندن درخواست‌ها از ایران برای مذاکره به منظور دستیابی به توافقی گسترده‌تر و بلندمدت‌تر، از برجام خارج شد. مقامات پیشین دولت اوباما که شماری از آنها هم اکنون در دولت بایدن درحال مذاکره هسته‌ای با ایران هستند، به تهران توصیه کرده بودند با جمهوری‌خواهان توافق نکند تا دمکرات‌ها دوباره به قدرت بازگردند.

پنس درحالی درباره شکست دوباره برجام در دولت بعدی آمریکا هشدار داده است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که آمریکا باید قبل از بازگشت ایران به برجام تضمین بدهد که دوباره از این توافق خارج نمی‌شود.

اما دولت بایدن باوجود اصرار به توافق با جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته چنین تضمینی را به خامنه‌ای ارایه کند. طبق قانون اساسی آمریکا، توافق‌ها باید به عنوان پیمان در کنگره به تصویب برسند و در غیر این صورت با تغییر دولت‌ها، روسای جمهور می‌توانند تصمیم‌های دیگری در مورد توافق‌ها یا قراردادهای دولت قبلی اتخاذ کنند. همانگونه که جو بایدن پس از ورود به کاخ سفید قراردادهای فروش سلاح به عربستان و امارات که در دولت ترامپ منعقد شده بود را به حالت تعلیق درآورد.