۴۵ هزار تومان بدهید، یک فیلم تماشا کنید

قیمت بلیت سینما معادل یک ماه یارانه است

در سینماهای با «درجه ۱ و ۲» نیز در روزهای تمام‌بها، هر بلیت ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود - خبرگزاری فارس

سازمان سینمایی ایران قیمت بلیت سینما را به‌طور رسمی افزایش داد. افزایش بهای بلیت سینما موضوعی بود که از هفته‌های گذشته در شورای صنفی نمایش مطرح شد و مخالفان زیادی داشت. منتقدان این طرح تاکید کردند که در صورت افزایش قیمت بلیت در شرایط فعلی، سینما با بحران مخاطب روبه‌رو می‌شود. با این حال، سازمان سینمایی روز سه‌شنبه، ۱۷ اسفند، افزایش رسمی قیمت بلیت سینما تا ۴۵ هزار تومان را ابلاغ کرد.

بر اساس ابلاغیه جدید این سازمان، بلیت سینماهای با «درجه مدرن» در روزهای تمام‌بها، ۴۵ هزار تومان و در روزهای نیم‌بها، ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. تماشای فیلم در سینماهای با «درجه ممتاز» نیز در روزهای تمام‌بها، ۳۵ هزار تومان تمام می‌شود. قیمت بلیت این سینماها در روزهای نیم‌بها نیز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.

در سینماهای با «درجه ۱ و ۲» نیز در روزهای تمام‌بها، هر بلیت ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت بلیت این سینماها در روزهای نیم‌بها، هم ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

پیش از این، قیمت بلیت در سینماهای مدرن ۳۰ هزار تومان، سینماهای ممتاز ۲۵ هزار تومان و سینماهای درجه ۱ و ۲ مبلغ ۲۰ هزار تومان بود؛ اما حالا علاقه‌مندان سینما در صورتی‌ که تمایل داشته باشند در یک سینمای مدرن فیلم تماشا کنند، باید معادل یارانه یک ماه خود را برای این کار کنار بگذارند. البته ۴۵ هزار تومان یارانه فقط برای خرید بلیت کفایت می‌کند و برای هزینه‌های دیگر سینما مثل رفت‌وآمد و خوراکی باید مبلغی بیش از این در نظر گرفت.

افزایش قیمت بلیت سینما در حالی اتفاق افتاد که نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نشان داده بود بیش از ۷۰ درصد مردم ایران به سینما رفتن علاقه‌ای ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی منتقدان می‌گویند سینمای کنونی ایران به دلیل «رانت و انحصار» با «قهر مخاطب» مواجه است و گران شدن بلیت‌ سینما کاهش بیش‌ازپیش مخاطبان را به همراه دارد. امیرقادری، منتقد سینما، درباره نتیجه افزایش قیمت بلیت سینما بر تماشاگران به روزنامه فرهیختگان گفت: «سینما حساب خود را از تماشاگرانش جدا کرده است و به مردم کشور کاری ندارد و روی تعداد معدودی حساب کرده که به هر شکلی به سینما خواهند آمد. چشم مسئولان هم برای بالا نگه داشتن تابلو و اعلان حاصل کار به همین چهار تا مخاطب است.»

قادری در پاسخ به این پرسش که چه عواملی باعث می‌شود شورای صنفی تصمیم بگیرد قیمت بلیت سینما را ۵۰ درصد افزایش دهد، گفت: «سینمای ایران می‌داند مخاطب گسترده و عام و مردمی ندارد و با این تصمیم‌ها می‌خواهد حساب خود را از مردمی که از سینما، انتظار یک تجربه خوب در زندگی‌شان را دارند، جدا کند و هم اینکه از معدود مخاطبانش که به هر دلیلی به سینما می‌روند، پول بیشتری بگیرد.»

در سال‌های اخیر، هم‌زمان با تزریق پول‌های منتسب به سپاه و دیگر نهادهای حکومتی در سینما، اغلب سینماگران مستقل به حاشیه رانده شدند و امکان فیلمسازی را از دست دادند. جمهوری اسلامی ایران برای تحقق اهداف خود و مدیریت بر محتوای فیلم‌ها این پول‌ها را وارد سینما کرد. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد دولت سیزدهم، هم که مسئولیت خود را با انتقاد شدید علیه سینما آغاز کرد، در حکم محمد خزاعی، به او ماموریت داد به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی، برای «حفظ و انتقال معارف، ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی» از طریق آثار سینمایی برنامه‌ریزی کند. 

از آنجا که اغلب فیلم‌های همسو با اهداف جمهوری اسلامی ایران با ثروت‌های نهادهای حاکمیتی ساخته می‌شوند، به میزان فروش در گیشه وابسته نیستند و به همین دلیل، افزایش قیمت بلیت سینما و کاهش تعداد مخاطبان برای سینماگران نزدیک به حکومت تهدیدی محسوب نمی‌شود.

بیشتر از فرهنگ و هنر