روز جهانی زن با حمایت مجازی از زنان افغانستان برگزار شد

  هیچ‌یک از دیپلمات‌های خارجی که از زنان افغان اعلام حمایت کردند به اقدام طالبان به نقض حقوق زنان اشاره‌ای نکردند

هرچند امسال در افغانستان، از تجلیل روز زن خبری نیست، شماری از نهادها و شخصیت‌ها با انتشار پیام‌هایی، روز ۸ مارس را به زنان افغانستان تبریک گفتند‌ـ WAKIL KOHSAR / AFP

در ۲۰ سال گذشته دولت‌های پیشین افغانستان، سازمان‌های حقوق بشری و مدنی از روز جهانی زن تجلیلی گسترده‌ می‌کردند، اما امسال به‌جز پیام کوتاه وزارت خارجه طالبان در توییتر، که بیشتر برای جلب توجه دولت‌ها و سازمان‌ها بود‌، هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفت.

هرچند امسال در افغانستان، از تجلیل روز همبستگی زنان جهان خبری نیست، شماری از سازمان‌های بین‌المللی، مقام‌های دولت پیشین، شهروندان افغانستان و دیپلمات‌های کشورهای خارجی با انتشار پیام‌هایی در توییتر و فیسبوک، روز ۸ مارس را به زنان افغانستان تبریک گفتند و تاکید کردند که همیشه در کنار آنان  خواهند بود و برای احقاق حقوقشان از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

هوگو شورتر، کاردار سفارت بریتانیا در کابل، در توییتی نوشت: «بریتانیا امروز را به زنان و دختران افغان تبریک می‌گوید. آموزش، توانمندسازی و پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران آینده روشن‌تری را برای آن‌ها رقم خواهد زد.» کاردار سفارت بریتانیا بدون هیچ اشاره‌ای به اقدام طالبان به نقض گسترده حقوق زنان، اضافه کرد که مشارکت زنان در جامعه به سود همه افغان‌ها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایان مک‌کاری، کاردار سفارت آمریکا در افغانستان، نیز با انتشار پیامی از زنان افغانستان حمایت کرد و گفت: «ایالات متحده از زنان و دختران افغان حمایت می‌کند. امنیت و رفاه در افغانستان در گرو فراهم کردن فرصت‌ حضور زنان و دختران در تمام عرصه‌های جامعه از جمله آموزش و کار است.»

نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان نیز در رشته توییتی از زنان افغان اعلام حمایت و تاکید کرد که زنان افغانستان باید به حقوق اساسی‌شان دست‌ یابند و در بازسازی کشورشان سهم داشته باشند. در پیام توییتری نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان آمده است: «نبود زنان در بازار کار باعث کاهش تعداد کارگران و کاهش رشد اقتصادی می‌شود. بسیار مهم است که برای برون‌رفت از بحران اقتصادی، به زنان اجازه کار داده شود و بتوانند مانند پسران درس بخوانند، چون مشارکت زنان در توسعه افغانستان ضروری است.» 

عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی، نیز ۸ مارس را به تمام زنان جهان به‌ویژه زنان افغانستان تبریک گفت و نوشت:« فداکاری‌های بی‌شمار زنان و دختران شجاع کشور را ارج می‎‌نهیم و از حقوق اسلامی و مشروع آنان حمایت می‌کنیم.»

شهرزاد اکبر، رئیس سابق کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در پیامش به‌مناسبت روز همبستگی زنان جهان، از رفتار طالبان در‌ قبال زنان افغان به‌شدت انتقاد کرد و قوانین این گروه را ظالمانه و وحشیانه خواند. اکبر افزود: «زنان افغانستان در شرایط بسیار دشواری زندگی می‌کنند و هرروز در معرض انواع خشونت‌ها از سوی طالبان قرار می‌گیرند. طالبان قوانین وحشیانه و زن‌ستیزانه‌ای وضع کرده‌ که باعث قتل و کشتار زنان و دختران جوان شده است. از طالبان می‌خواهیم که به وضعیت کنونی پایان بدهد.»

با این‌ حال، هدر بار، پژوهشگر دیده‌بان حقوق بشر، در توییتی نوشت بسیاری از دیپلمات‌هایی که در افغانستان کار می‌کنند در حمایت از زنان افغان پیام تبریک منتشر کرده‌اند، اما هیچ‌کدام از آنان به این‌ مسئله که طالبان حقوق زنان را نقض می‌کند، اشاره نکرده‌اند. هدر بار محتوای همه توییت‌ها را چنین خلاصه کرد: «آموزش دختران عالی است و به کشور شما کمک خواهد کرد.»