روند انتقال پناهجویان افغان از ابوظبی به آمریکا تسریع خواهد شد

پناهجویانی که در ماموریت آمریکا در افغانستان همکاری و مشارکت نداشته‌اند به آمریکا منتقل نخواهند شد

پناهجویان افغان در دو ماه گذشته، چندین بار در مراکز اسکان موقت ابوظبی در اعتراض به بلاتکلیفی‌شان و بی‌توجهی نهادهای آمریکایی، تجمع کردندـ JON CHERRY/GETTY IMAGES VIA AFP

یک دیپلمات آمریکایی در دیدار با پناهجویان افغان در ابوظبی، بابت انتظار طولانی آنان برای انتقال به آمریکا عذرخواهی کرد و از آن‌ها خواست صبور باشند تا روند انتقال به آمریکا آغاز شود.  

پس از سقوط کابل به دست طالبان در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، بیش از ۱۲ هزار شهروند افغان از جمله خبرنگاران، فعالان مدنی، نظامیان پیشین و همکاران ایالات متحده آمریکا با پروازهای تخلیه به دو محل اسکان موقت در ابوظبی منتقل شدند. بیش از هفت ماه می‌شود که این پناه‌جویان افغان در این محل‌های اسکان به سر می‌برند و بارها از بی‌توجهی دولت آمریکا و کندی روند انتقالشان به آمریکا گله کرده‌اند.

پناهجویان افغان در امارات متحده عربی در دو ماه گذشته، چندین بار در مراکز اسکان موقت ابوظبی در اعتراض به بلاتکلیفی‌شان و بی‌توجهی نهادهای آمریکایی، دست به تجمع زدند. ای‌بی‌سی نیوز گزارش داد که پس از رسانه‌ای شدن تجمع‌های اعتراضی پی‌درپی پناهجویان افغان و شکایت آنان از بی‌توجهی ایالات متحده آمریکا، یک دیپلمات آمریکایی با افغان‌های مقیم مراکز اسکان موقت ابوظبی حضوری صحبت کرد و به آنان وعده داد که برای تسریع روند انتقال آنان تلاش می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دیپلمات آمریکایی که در صحبت با رسانه‌ها خواست نامش فاش نشود، روز جمعه ۱۳ اسفند، با پناهجویان افغان در ابوظبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

او به پناهجویان افغان وعده داد که برای تسریع روند انتقال آنان به آمریکا تلاش می‌کند، اما تاکید کرد پناهجویانی که هیچ ارتباطی با ماموریت آمریکا در افغانستان نداشته‌اند، به آمریکا منتقل نخواهند شد. او تصریح کرد که این افراد به افغانستان بازگردانده نمی‌شوند، بلکه از کشورهای دیگر خواسته خواهد شد تا آنان را بپذیرند.

در همین حال، مقام‌های سفارت ایالات متحده آمریکا در ابوظبی نیز به رسانه‌ها گفتند شماری از پناهجویان افغان ساکن این مراکز اسکان موقت ویزای بشردوستانه آمریکا را دریافت نخواهند کرد چون با ایالات متحده آمریکا همکاری نداشته‌اند، اما تلاش می‌شود تا به کشورهای دیگر فرستاده شوند.

شماری از افغان‌های ساکن در دو مرکز اسکان موقت در ابوظبی به رسانه‌ها گفتند که در نزدیک به هفت ماه گذشته، بارها شاهد چنین وعده‌ها و دیدارهای مقام‌های آمریکایی بوده‌اند اما تاکنون اقدامی برای تحقق این وعده‌ها نشده است.