گری کاسپاروف: حمله بعدی پوتین به یک کشور عضو ناتو خواهد بود

این قهرمان سابق شطرنج جهان که اکنون تحلیلگر سیاسی است، گفت جلوی رهبر روسیه را باید گرفت

کاسپاروف ویرانی اوکراین و کشتار غیرنظامیان را «بخشی از جنگ جهانی پوتین، جنگ علیه دنیای متمدن و قوانین بین‌المللی، دموکراسی، و هرگونه تهدید علیه قدرتش» خواند‌ـ CARLOS COSTA/AFP

گری کاسپاروف، از منتقدان رک و سرسخت ولادیمیر پوتین، هشدار داد: «اگر اکنون مانع او نشوید و جلوی ویرانی اوکراین گرفته نشود»، حمله بعدی ولادیمیر پوتین به یک کشور عضو ناتو خواهد بود.

کاسپاروف، قهرمان سابق شطرنج جهان و متولد اتحاد جماهیر شوروی، اکنون تحلیلگر سیاسی است و گفت جلوی رهبر روسیه را باید گرفت، زیرا «اکنون آنچه تصورنشدنی بود ممکن شده است»، روسیه درصدد کشورگشایی در خارج از مرزهایش است و هم‌زمان در داخل حکومت پلیسی برقرار کرده است.

کاسپاروف، در سال ۲۰۰۷ که رهبری یک ائتلاف سیاسی اپوزیسیون را برعهده داشت، به جرم ترسیم پوتین به‌عنوان فردی بسیار بی‌رحم و تقاضا از مردم که او را نه رئیس‌جمهوری بلکه دیکتاتور بخوانند، پنج روز زندانی شد.

کاسپاروف به کشورهای غربی توصیه کرده است که این پیام روشن را به ژنرال‌های ارتش روسیه بفرستند که «اگر به یک اینچ از [خاک] ناتو دست بزنند، نابود خواهند شد».

او اقدام روسیه به بمباران همسایه‌اش را درست در ساعت‌هایی به باد انتقاد گرفت که نیروهای روس در حال تصرف بندر راهبردی خرسون اوکراین در ساحل دریای سیاه و محاصره بندر ماریوپل در کناره دریای آزوف بودند، و آن را در تاریکی ناشی از ادامه نبردی سنگین فرو بردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام کرملین، پوتین روز پنجشنبه به امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش، گفت نیروهای روسیه هر اتفاقی بیفتد، به اهدافشان در اوکراین دست خواهند یافت.

کاسپاروف ویرانی اوکراین و کشتار غیرنظامیان را «بخشی از جنگ جهانی پوتین، جنگ علیه دنیای متمدن و قوانین بین‌المللی، دموکراسی، و هرگونه تهدید علیه قدرتش» خواند و محکوم کرد.

جنگ پوتین علیه اوکراین وارد مرحله بعدی شده است، که نابودی و کشتار غیرنظامیان است. این روند همچنین بخشی از جنگ جهانی پوتین است، جنگ علیه دنیای متمدن قوانین بین‌المللی، دموکراسی، و هرگونه تهدید علیه قدرتش، که او مدت‌ها پیش اعلام کرده بود.

گری کاسپاروف (Kasparov63@) ۲ مارس ۲۰۲۲

او در توییتر نوشت: «اگر پوتین اکنون متوقف نشود، اگر جلوی اقدام او به نابودی اوکراین و نسل‌کشی مردمش گرفته نشود، نوبت بعدی فرا خواهد رسید و این بار در [قلمرو] ناتو، توام با خطر بی‌سابقه [استفاده از] سلاح اتمی خواهد بود.»

هم‌اکنون نیز نگرانی کشورهای آن‌سوی اوکراین در مورد امنیتشان رو به افزایش است، زیرا تحلیلگران بیمناک‌اند که پوتین برای مقابله با آنچه گسترش ناتو تلقی می‌کند، از هیچ اقدامی روگردان نخواهد بود.

کارین فن هیپل، مدیر موسسه سلطنتی خدمات متحد (Royal United Services Institute) و مشاور ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا، به شبکه ان‌بی‌سی گفت روسیه احتمالا می‌تواند کشورهای غیرعضو ناتو مثل مولداوی و گرجستان را هدف قرار دهد.

او گفت اگر رهبر روسیه «کم‌کم گسترش امپراتوری‌اش را آغاز کند، چند منطقه دیگر که در قلمرو ناتو قرار دارند نیز سخت مضطرب و نگران خواهند شد.»

جنگ اوکراین به افزایش بی‌سابقه حمایت از ناتو در فنلاند و سوئد منجر شده است، که به‌طور سنتی کشورهایی غیرمتعهد بوده‌اند.

کاسپاروف گفت «انکار» جهان آزاد در مورد جنگ پوتین و دهه‌ها مماشات به پوتین اجازه داده است که در فراسوی مرزهایش اقدام به تهدید و کشورگشایی کند و در عین حال روسیه را به حکومتی پلیسی تبدیل کند. او افزود: «بهای متوقف کردن پوتین هر بار که او بدون هیچ چالش و مقاومتی پیش می‌رود، سنگین‌تر می‌شود. مردم اوکراین این بها را با خونشان می‌پردازند.»

او ضمن تقاضا از غرب برای سخت‌گیری بیشتر، اضافه کرد: «نمی‌توان از تشدید [اقدام‌های] دیکتاتوری که هم‌اکنون نیز هر خطی زیر پا گذاشته است، با دعوت به خودداری جلوگیری کرد. اگر اوکراین را نابود کند، توقف نخواهد کرد.»

کاسپاروف گفت تنها کسانی که واقعا می‌توانند پوتین را متوقف کنند، مردم روسیه‌اند، از الیگارش‌ها گرفته تا فرماندهان ارتش و معترضان. او گفت: «بگذارید همگان در هرم قدرت بدانند با آن‌ها مانند جنایتکاران جنگی رفتار خواهد شد. همین هم هستند.» او هشدار داد که برای توقف تراکنش‌ها و گرفتن اربابان قدرت و ضبط دارایی‌هایشان پیش از آنکه مخفی شوند، زمان عاملی مهم است.

روز سه‌شنبه، سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند، گفت طرز فکر شهروندان و سیاستمداران در مورد پیوستن به ائتلاف ناتو در حال تغییر است.

مارین گفت بحث در مورد ناتو «بسیار بالا گرفته و بی‌تردید جدی‌تر خواهد شد».

کاسپاروف، یکی از بنیان‌گذاران سازمان سیاسی جبهه متحد مدنی (United Civil Front)، از مدت‌ها قبل منتقد سرسخت رهبر روسیه بوده است. او در سال ۲۰۰۶، محرک اصلی تشکیل ائتلاف گسترده احزاب سیاسی موسوم به «روسیه دیگر» با هدف برکناری پوتین از قدرت بود.

© The Independent