دبیرکل ناتو: روسیه بابت خطای راهبردی خود تاوان سنگینی خواهد پرداخت

ناتو برای اولین بار در تاریخ خود، برنامه واکنش دفاعی را فعال کرده است

دبیرکل ناتو در یک نشست خبری، تصمیم پوتین برای تهاجم به اوکراین را «یک خطای راهبردی وحشتناک» خواند که روسیه بابت آن «سال‌ها تاوان سنگینی پس خواهد داد».

ینس استولتنبرگ که پس از جلسه اضطراری سران پیمان آتلانتیک شمالی در این نشست خبری شرکت کرد، از روسیه خواست به جنگ در اوکراین خاتمه دهد.

او گفت: «از روسیه می‌خواهیم به این جنگ نابخردانه پایان دهد. بی‌درنگ تهاجم خود را متوقف کند، همه نیروهایش را از اوکراین بیرون ببرد و به مسیر مذاکره بازگردد.»

استولتنبرگ افزود: «هدف‌های کرملین به اوکراین محدود نمی‌شود.»

او گفت: «روسیه خواهان لغو توافق‌هایی است که قانونا الزام‌آورند و می‌خواهد از گسترش بیشتر ناتو جلوگیری کند.»

دبیرکل ناتو هشدار داد: «جهان، روسیه و بلاروس را مسئول اعمالشان خواهد شناخت... روس‌ها به عنوان متجاوز و بلاروس به عنوان شریک جرم.»

ینس استولتنبرگ افزود: «طرح‌های دفاعی ناتو را فعال کرده‌ایم تا خود را برای واکنش به مجموعه‌ای از فوریت‌ها و حفظ قلمرو پیمان [ناتو] آماده کنیم.» ناتو برای اولین بار در تاریخ خود، برنامه واکنش دفاعی را فعال کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیرکل ناتو گفت که نیروهای پدافند زمینی و هوایی در بخش شرقی قلمرو این پیمان مستقر شده‌اند و واحد‌های دریایی در سراسر منطقه تحت پوشش ناتو حضور دارند.

رهبران ناتو روز جمعه روسیه را به «دروغگویی» متهم و اعلام کردند در پی حمله این کشور به اوکراین، نیروهای نظامی بیشتری را به شرق اروپا اعزام خواهند کرد.

۳۰ تن از سران کشورهای عضو ناتو پس از نشست مجازی که به ریاست ینس استولتنبرگ، دبیرکل این اتحادیه نظامی غربی، برگزار شد، در یک بیانیه مشترک گفتند: «هیچ‌کس نباید گول دروغ‌های دولت روسیه را بخورد.»

آن‌ها در ادامه اعلام کردند: «ما در حال اعزام عمده نیروهای دفاعی بیشتر به نواحی شرقی (قلمرو) این پیمانیم.» در بیانیه به جزئیات بیشتری اشاره شده است.‎

ارتش روسیه در ساعات ابتدایی پنجشنبه، ۲۴ فوریه، عملیات نظامی گسترده‌ای را از زمین، دریا و هوا در داخل اوکراین آغاز کرد. اروپا و آمریکا تلاش کردند از وقوع این عملیات جلوگیری کنند و هشدار دادند چنین اقدامی هزینه‌های سنگینی برای مسکو به دنبال خواهد داشت.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، از بامداد پنجشنبه تاکنون دست‌کم ۱۰۰ هزار نفر در اوکراین بی‌خانمان شده‌اند و هزاران تن به کشورهای همسایه گریخته‌اند. روز جمعه، وزیر کشور رومانی اعلام کرد که در روز پنجشنبه، ۱۰ هزار و ۶۲۴ نفر از شش گذرگاه مرزی اوکراین به رومانی وارد شدند.

بیشتر از جهان