دبیرکل ناتو: روسیه در اوکراین از بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کند

ارتش روسیه کی‌یف را محاصره کرده و در تلاش برای در اختیار گرفتن کنترل آن است

دبیر کل ناتو می‌گوید روسیه در حال استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در اوکراین است.

ینس استولتنبرگ در نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو که در مقر این پیمان در بروکسل برگزار شد، افزود: «ما استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را شاهدیم و درباره استفاده از انواع دیگر سلاح‌ها (توسط روسیه) که نقض قوانین بین‌المللی است، گزارش‌هایی وجود دارد.»

دبیرکل‌ ناتو با اشاره به اینکه ناتو به دنبال جنگ با روسیه نیست، تاکید کرد: «مسئولیت ما این است که مطمئن شویم جنگ از اوکراین فراتر نمی‌رود.»

او افزود: «متحدان ما موافق‌اند که هواپیماهای ناتو در آسمان اوکراین و نیروهای ناتو در خاک اوکراین نباشند.» استولتنبرگ تصریح کرد که ورود ناتو به جبهه نبرد در اوکراین می‌تواند به جنگی گسترده در اروپا و افزایش رنج مردم منجر شود.

دبیرکل ناتو افزود: «این جنگی است که پوتین انتخاب و برنامه‌ریزی کرده و علیه یک کشور صلح‌آمیز به راه انداخته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استولتنبرگ همچنین بر تعهد ناتو به باز نگه داشتن گزینه‌های دیپلماسی تاکید کرد. به گفته دبیر کل ناتو، روزهای آینده برای اوکراین احتمالا بدتر خواهد بود.

روز جمعه صدای چند انفجار در کی‌یف، پایتخت اوکراین، شنیده شد و آژیر خطر در این شهر به صدا درآمد. یکی از خبرنگاران رویترز ضمن اعلام این خبر گفت که محل دقیق انفجارها هنوز مشخص و اعلام نشده است. ارتش روسیه کی‌یف را محاصره کرده و در تلاش برای در اختیار گرفتن کنترل آن است. با این حال، علی‌رغم گذشت چند روز از این محاصره، به دلیل مقاومت اوکراینی‌ها، هنوز موفق نشده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه کشته شدن ۳۳۱ غیرنظامی و زخمی شدن ۶۷۵ غیرنظامی دیگر در اوکراین از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به این کشور در ۲۴ فوریه را تایید کرد و گفت که آمار واقعی احتمالا بسیار بالاتر است.

بنابر اعلام این نهاد بین‌المللی، این آمار تا پیش از نیمه شب پنجشنبه ۲۴۹ تن بود که در این مدت، به‌ میزان زیادی افزایش یافت. از ۳۳۱ غیرنظامی که مرگ آن‌ها تایید شد، ۱۹ تن کودک‌اند.

بیشتر قربانیان بر اثر بمباران یا حملات هوایی موشکی جان خود را از دست داده‌اند.‎

بیشتر از جهان