درگیری روسیه و آمریکا، این بار بر سر حقوق بشر در افغانستان

ایالات متحده خواهان نظارت بر وضعیت حقوق بشر و نحوه عملکرد رژیم طالبان در افغانستان است

برخورد نیروهای طالبان با شهروندان معترض به نقض حقوق زنان - BULENT KILIC / AFP

به‌ احتمال‌ زیاد ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان در هفدهم مارس دوباره تمدید خواهد شد، اما چگونگی عملکرد این نهاد جهانی در افغانستان محل اختلاف اعضای شورای امنیت سازمان ملل است. در حالی‌ که آمریکا می‌خواهد نظارت بر عملکرد طالبان در قبال مسائل حقوق بشر در افغانستان همچنان پررنگ باشد، اما روسیه خواهان تمرکز و توجه بیشتر به کمک‌های بشردوستانه جهانی به این کشور بحران‌زده است. در هفدهم مارس ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان تمام می‌شود و قبل از آن شورای امنیت سازمان ملل باید آن را تمدید کند، اما نماینده روسیه در شورای امنیت می‌گوید این کشور با تمرکز بیش‌ازاندازه بر مسائل حقوق بشر در افغانستان موافق نیست.

به گزارش (NDTV) هندوستان، آنا اوستیگنیوا، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد می‌گوید ما در مقابل پیوند دادن وضعیت حقوق بشر به کمک‌های بشردوستانه و بازیابی ایستاده‌ایم. او گفت که این ماموریت «نباید به‌ نوعی در‌ راستای تامین منافع کسانی باشد که آماده کمک به افغان‌ها بدون پیش‌شرط نیستند.» به گفته خانم اوستیگنیوا درصورتی‌که مولفه‌های تقویت حقوق بشر در افغانستان بیش‌ از حد مورد تاکید قرار بگیرد، مورد قبول روسیه نیست.

با این‌ حال معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد موافق تمرکز بر وضعیت حقوق بشر و نحوه عملکرد رژیم طالبان در افغانستان است. جفری دیلورنتس می‌گوید یکی از مسائل مهم برای تداوم کار سازمان ملل متحد در افغانستان ارزش‌های حقوق بشر و عمل به آن است. به گفته او ایالات متحده از وظایف نظارت بر حقوق بشر و نقش هماهنگی بشردوستانه این ماموریت حمایت می‌کند. او همچنین بر حمایت از کودکان، غیرنظامیان و تلاش برای ترویج مشارکت برابر زنان «در تمام جنبه‌های زندگی عمومی» تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد همچنین از عملکرد چین در این رابطه نیز انتقاد کرد. جفری دیلورنتس گفت حیف است که چین بیشتر از اینکه روی کمک به مردم افغانستان تمرکز کند، زمان بیشتری را صرف انتقاد از اقدامات ایالات متحده می‌کند. او گفت: «چین دومین کمک‌کننده بزرگ به سازمان ملل است، اما آنچه چین برای کمک به مردم افغانستان یا کمک به امنیت منطقه‌ای انجام می‌دهد با این وضعیت مطابقت ندارد.»

در آغاز این نشست، دبورا لاینز، فرستاده سازمان ملل متحد در افغانستان از سازمان ملل خواست تا بدون منزوی کردن طالبان با آن‌ها تعامل کند. او باور دارد این تنها راه برای انجام تغییرات مثبت است. در حال حاضر سازمان ملل متحد تنها نهاد کمک‌رسان به افغانستان بحران‌زده است. با سقوط دولت جمهوریت در افغانستان و سلطه طالبان، زندگی مردم افغانستان دستخوش بحران اقتصادی، سیاسی و اجتماعی عمیقی شد. خروج تمامی سازمان‌های بین‌المللی کمک‌رسان و همچنین قطع همه کمک‌های مالی به این کشور باعث افزایش گرسنگی، فقر و بیکاری شد تا حدی که سازمان ملل متحد هشدار داد افغانستان در وضعیت فاجعه انسانی قرار دارد.

پس‌ از آن سازمان ملل متحد از کشورهای مختلف خواست تا کمک‌های خود را برای مردم افغانستان بدون به رسمیت شناختن رژیم طالبان به این کشور سرازیر کنند. سازمان ملل متحد می‌گوید در هفت ماه گذشته حدود دو میلیارد دلار برای کمک به افغانستان هزینه شده است، اما در سال ۲۰۲۲ برای بهتر شدن وضعیت در این کشور به بیش از چهار میلیارد دلار نیاز است. طالبان از ماموریت سازمان ملل متحد استقبال کرد، اما می‌گوید کمک‌ها به مردم افغانستان باید با هماهنگی امارت اسلامی طالبان صورت بگیرد.