نیجریه یک‌ میلیون دلار به مردم افغانستان کمک کرد

سازمان همکاری‌های اسلامی از کشورهای عضو خواست به صندوق امانی بشردوستانه برای افغانستان کمک کنند

در پی بازگشت طالبان به قدرت، اوضاع اقتصادی افغانستان دچار بحرانی کم‌سابقه شد و میلیون‌ها نفر از طبقه متوسط به جمع نیازمندان پیوستند‌ـ HECTOR RETAMAL / AFP

سازمان همکاری‌ اسلامی (OIC) روز جمعه ۱۳ اسفند (۴ مارس)، در خبرنامه‌ای اعلام کرد دولت نیجریه یک‌ میلیون دلار به صندوق امانی که در بانک توسعه اسلامی (ISDB) ایجاد شده کمک کرده است. این نخستین کمک یک کشور اسلامی در چارچوب تلاش‌های سازمان همکاری‌ اسلامی برای جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان است.

سازمان همکاری‌ اسلامی در ماه دسامبر سال گذشته به درخواست ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، نشست ویژه‌ای با حضور وزرای خارجه کشورهای اسلامی برگزار کرد. شرکت‌کنندگان در نشست درباره چگونگی جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان و نحوه تعامل با شرایط جدید این کشور بحث کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پایان نشست، فرستاده ویژه در امور افغانستان از همه کشورهای عضو تقاضا کرد که به حساب بانکی جمع‌آوری کمک به افغانستان که در بانک توسعه اسلامی ایجاد می‌شود، پول واریز کنند. با این‌ حال، نیجریه نخستین کشوری است که پس از حدود سه ماه، به حساب بانکی این سازمان در بانک توسعه اسلامی یک‌ میلیون دلار واریز کرد. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری‌‌ اسلامی، از کمک سخاوتمندانه یک‌ میلیون دلاری جمهوری نیجریه به صندوق کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان قدردانی کرد.»

دبیرکل سازمان همکاری‌‌‌ اسلامی کمک یک‌ میلیون دلاری نیجریه به افغانستان را اقدامی به‌موقع برای تسهیل وضعیت بشردوستانه در افغانستان خواند که می‌تواند در بهبود وضعیت زنان و کودکان موثر واقع شود. ابراهیم حسین طه افزود سازمان همکاری‌‌ اسلامی از هیچ تلاشی در راستای اجرای قطعنامه نشست این سازمان دریغ نمی‌کند. دبیرکل این سازمان از همه کشورهای عضو تقاضا کرد که به حساب بانکی صندوق امانی افغانستان در بانک توسعه اسلامی پول واریز کنند تا کمک‌های بشردوستانه به افغانستان فرستاده شوند.

در پی بازگشت طالبان به قدرت در ۱۵ اوت سال گذشته، اوضاع اقتصادی افغانستان دچار بحرانی کم‌سابقه شد و میلیون‌ها نفر از طبقه متوسط به جمع نیازمندان پیوستند. میلیون‌ها فرصت شغلی نابود شد و کمک‌های جامعه جهانی که بخش زیادی از بودجه دولت‌های پیشین افغانستان را تامین می‌کرد، متوقف شدند.

با این‌ حال، کمک‌های بشردوستانه کشورهای جهان در شش ماه گذشته توانست از فاجعه انسانی جلوگیری کند. دبورا لاینز، فرستاده ویژه و رئیس ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان، روز چهارشنبه در نشست ویژه شورای امنیت این سازمان که برای بررسی وضعیت افغانستان برگزار شده بود، گفت به لطف کمک‌های دولت‌ها و سازمان‌های جهانی، از بدترین فاجعه‌ای که در زمستان سال جاری برای افغانستان پیش‌بینی می‌کردیم جلوگیری شد.