بانک جهانی کمک یک میلیارد دلاری به افغانستان را تایید کرد 

این مبلغ در اختیار نهادهای سازمان ملل و امدادرسان قرار می‌گیرد تا صرف ارایه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شود

این مبلع صرف نیازهای بشردوستانه خواهد شد- WAKIL KOHSAR / AFP

روز سه‌شنبه، ۱۰ اسفند، شورای مدیران اجرایی بانک جهانی، کمک بیش از یک میلیارد دلاری به افغانستان را تایید کرد. 

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که بانک جهانی تصمیم دارد یک میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده افغانستان را به آن کشور بفرستد تا صرف نیازهای بشردوستانه شود.     

در گزارش رویترز، در مورد چگونگی مصرف این مقدار پول آمده است که بانک جهانی یک میلیارد دلار را به طالبان که حاکمان کنونی افغانستان هستند، تسلیم نمی‌کند، بلکه به نهادهای سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی داده خواهد شد تا به وضعیت بد اقتصادی مردم افغانستان رسیدگی شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این گزارش، بانک جهانی آن تصمیم را در پی انتقال ۲۸۰ میلیون دلار از بودجه صندوق امانت بازسازی افغانستان (ARTF)  در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱ اتخاذ کرده است و هدف از آن، حمایت از شهروندان آسیب‌پذیر افغانستان، کمک به حفظ سرمایه‌های انسانی، ارایه خدمات کلیدی اقتصادی و اجتماعی، و کاهش نیاز به کمک‌های بشردوستانه در آینده است. 

بانک جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که به عنوان اولین گام، در هفته‌های آینده با حامیان صندوق امانت بازسازی افغانستان از نزدیک همکاری خواهد کرد تا در مورد طرح چهار پروژه که اجرای آن‌ها حدود ۶۰۰ میلیون دلار نیاز دارد، تصمیم نهایی گرفته شود.

بانک جهانی در حالی از انتقال یک میلیارد دلار از دارایی مسدود شده‌ افغانستان برای حمایت از شهروندان افغانستان تحت حاکمیت طالبان خبر می‌دهد که با سقوط دولت پیشین آن کشور به رهبری اشرف غنی و قدرت گرفتن دوباره طالبان، معادل ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های افغانستان در بانک‌های آمریکا و کشورهای اروپایی مسدود شد تا از دسترس طالبان خارج شود.

پیش‌تر، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، فرمان تقسیم سه‌ونیم میلیارد دلار از هفت میلیارد دلار دارایی‌های افغانستان را که در بانک‌های آمریکا نگهداری می‌‌شود، به بازماندگان حادثه یازدهم سپتامبر صادر کرده بود. هرچند اجرای آن فرمان به تایید نهایی دادگاه نیاز دارد، صدور آن باعث اعتراض طالبان و منتقدان دولت بایدن شد. 

بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌های امدادرسان می‌کوشند تا با ارایه کمک‌های بشردوستانه، از فاجعه انسانی در افغانستان جلوگیری کنند، اما در عین حال، بسیاری از آنان نگرانند که این کمک‌ها، به توانمندسازی طالبان منجر شود.