ثروت افسانه‌ای «همپالگی‌های پوتین» زیر تیغ آمریکا و اروپا

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا خواهان ضبط دارایی نزدیکان پوتین برای کمک به اوکراین شدند

 ضبط شدن ویلاهای مجلل و کشتی‌های تفریحی الیگارش‌ها، «به اوکراینی‌های و روس‌هایی که از پوتین بدشان می‌آید دلگرمی می‌دهد» - MIKHAIL KLIMENTYEV /AFP

دولت ایالات متحده روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه جرگه‌سالاران یا الیگارش‌های [ثروتمندان فاسد وابسته به دولت] روسیه وضع کرد. به گفته کاخ سفید، افرادی مشمول تحریم‌های جدید می‌شوند که «همپالکی‌های پوتین و خانواده‌هایشان» توصیف شده‌اند.

بنا بر اطلاعیه دولت آمریکا، دارایی‌های این افراد در ایالات متحده مسدود می‌شود و ارتباطشان با نظام مالی آمریکا قطع خواهد شد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، که کاخ سفید او را «تامین‌کننده اصلی خوراک تبلیغاتی پوتین» می‌خواند، در زمره افرادی است که تحریم شده‌اند.

صدراعظم آلمان هم ضمن آن که خواستار آتش‌بس فوری در اوکراین شد، گفت که در مراحل اولیه، تحریم‌های توافق شده علیه روسیه اثر خود را نشان داده است. اولاف شولتس همچنین درباره درگیری مستقیم بین ناتو و نیروهای روسیه هشدار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعاتی پیش از آن، دولت بریتانیا هم اعلام کرد که دو جرگه‌سالار دیگر روس را تحریم می‌کند: علیشیر عثمانوف، میلیاردر روس متولد ازبکستان که روابط تجاری او با باشگاه فوتبال اِوِرتون انگلستان به حالت تعلیق درآمده است و ایگور شووالوف، معاون سابق نخست‌وزیر روسیه.

کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد که صدور ویزای آمریکا برای ۱۹ جرگه‌سالار روس و ۴۷ تن از بستگانشان را ممنوع کرده است و از آن‌ها به عنوان کسانی یاد کرد که «در حمایت از سیاست خارجی بی‌ثبات‌کننده روسیه، فعالیت‌های برخواهانه‌ای را هدایت، تصویب، تامین اعتبار، حمایت یا اجرا می‌کنند.»

در مقابل،‌ روسیه فروش موتور راکت فضایی به آمریکا را متوقف کرد. به گزارش خبرگزاری تاس، رئیس سازمان فضایی روسیه اعلام کرد که این کشور دیگر موتورهای راکت فضایی به ایالات متحده نخواهد فروخت. به گزارش تاس، این ممنوعیت شامل موتورهای آردی-۱۸۰ خواهد شد که راکت‌های شرکت خصوصی «یو‌ال‌ای» مستقر در آمریکا از آنها برای پرتاب موشک‌های «اطلس ۵» به فضا استفاده می‌کند.

اما مدیر شرکت یو‌ال‌ای در توییتر نوشت که یک موتور راکت آردی-۱۸۰ را که در آینده نزدیک نیاز دارد پیش‌تر دریافت کرده است، و انتظار ندارد تصمیم روسیه تاثیری بر فعالیت‌هایش بگذارد.

همزمان، گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا خواهان ضبط دارایی نزدیکان پوتین برای کمک به اوکراین شدند.

عده‌ای از نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا روز پنج‌شنبه طرحی ارائه دادند که به دولت بایدن اجازه بدهد عواید حاصل از تحریم‌های روسیه را برای کمک به اوکراین مصرف کند.

تام مالینوسکی، از حامیان این طرح گفت: «معمولا دارایی‌های مورد تحریم مسدود می‌شوند، نه آن که ضبط شوند. اما در این مورد اضطراری، به نظر ما صحیح و اصولی این است که ثروتی که صرف حمایت از پوتین شده، برای کمک به کشوری که دارد ویران می‌کند به کار رود.»

او افزود که مشاهده ضبط شدن آپارتمان‌ها و ویلاهای مجلل و کشتی‌های تفریحی جرگه‌سالاران، «به اوکراینی‌های و روس‌هایی که از پوتین بدشان می‌آید دلگرمی زیادی خواهد داد.»

از سویی، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای دیدار یا گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین برنامه‌ای ندارد. ساکی گفت: «ما هیچ‌وقت راه دیپلماسی را نمی‌بندیم، ولی در حال حاضر که [روسیه] به کشوری مستقل حمله کرده است و هر روز جنگ را تشدید می‌کند، وقتش نیست.»

بیشتر از جهان