دادگاهی در دانمارک سه عضو گروه «النضال» را به حبس محکوم کرد

این سه نفر که از دو سال پیش در بازداشت به‌سر می‌برند، به حبس‌های ۶ تا ۸ ساله محکوم شده‌‌اند و دو نفرشان پس از گذراندن دوره زندان، از دانمارک اخراج خواهند شد

نیروهای پلیس دانمارک دربرابر دادگاه محل محاکمه سه عضو گروه النضال- Claus Bech/ Ritzau Scanpix/ AFP

دادگاهی در دانمارک سه تن از رهبران گروه «النضال» (جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز) را به شش تا هشت سال زندان محکوم کرد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاه منطقه‌ای راسکیله، واقع‌در غرب کپنهاگ، پایتخت دانمارک، روز چهارشنبه، ۱۱ اسفندماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد حبیب یابُر کعبی، یکی از رهبران گروه «النضال» و برادرش، تمیم فاروق‌بیک، به‌ترتیب به هشت و هفت سال حبس محکوم شده‌اند و پس از پایان دوره محکومیت خود، از دانمارک اخراج خواهند شد.

براساس این بیانیه یعقوب محمد، داماد حبیب کعبی نیز که شهروند دانمارک است، به شش سال زندان محکوم شده است.    

همین دادگاه در ۱۵ بهمن‌ماه، این سه عضو گروه «النضال» را به‌دلیل ایجاد واحدی اطلاعاتی در رینگستد، واقع‌در حومه کپنهاگ، درطول چندین سال، برای یک نهاد اطلاعاتی عربستان سعودی، مجرم شناخته بود. آن‌ها که همگی سنشان بین ۴۰ تا ۵۱ سال است، علاوه‌بر این در زمینه اتهام‌های تامین مالی و حمایت از فعالیت تروریستی در ایران با همکاری نهادهای اطلاعاتی سعودی نیز مجرم شناخته شدند.

این سه عضو گروه «النضال» دو سال پیش در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ به اتهام جاسوسی برای عربستان سعودی دستگیر شدند و از آن زمان، به‌دلیل ماهیت پرونده، تحت حفاظت ویژه، در بازداشت به‌سر می‌بردند. مقام‌های اطلاعاتی دانمارک در اواخر فروردین‌ماه ۱۴۰۰ اعلام کردند که تامین مالی و ترویج تروریسم نیز به اتهام‌های این افراد افزوده شده است و دادستانی خواستار ۱۲سال زندان برای هریک از آن‌ها شده بود. 

به گزارش «دی‌آر»، رادیو تلویزیون عمومی دانمارک، براساس مستندات دادگاه غیرعلنی، این افراد فهرستی از ۱۰۰ فرد و شرکت برای زیر نظر گرفتن و ارائه اطلاعات آن‌ها به نهادهای سعودی، تهیه کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشینه این پرونده به سال ۱۳۹۷ بازمی‌گردد که کعبی هدف حمله‌ای خنثی‌شده در خاک دانمارک قرار گرفت. گفته می‌شود رژیم جمهوری اسلامی ترور کعبی را در انتقام حمله تروریستی به رژه نظامی در اهواز که گروه «النضال» را مسئول آن می‌داند و ۲۵ کشته برجای گذاشت، برنامه‌ریزی کرده بود.

تهران به‌طور رسمی طرح چنین حمله‌ای در خاک دانمارک را تکذیب کرده است، اما در پرونده‌ای مرتبط، یک نروژی ایرانی‌تبار به نام محمد داودزاده لولوئی در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ به اتهام جاسوسی برای یک نهاد اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران و برنامه‌ریزی برای ترور این عضو گروه «النضال» به هفت سال زندان قطعی و اخراج همیشگی از کشور دانمارک محکوم شد.

این دو پرونده از یک جنگ قدرت اطلاعاتی در خاک دانمارک بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران پرده برداشت. 

دستگیری داودزاده در سال ۱۳۹۷ تیرگی روابط دیپلماتیک میان تهران و کپنهاگ را به‌دنبال داشت و دانمارک آن زمان، سفیر خود را از ایران به کشور فراخواند؛ چند ماه بعد از آن هم درپی درخواست دانمارک و در واکنش به این برنامه‌ریزی ترور و مواردی دیگر از فعالیت‌های مشابه، اتحادیه اروپا اعلام کرد که یکی از معاونت‌های «وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران» را تحریم کرده است. 

گروه «النضال» یا «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» که گاهی به‌نام «الاحواز» نیز خوانده می‌شود، یک گروه سیاسی مخالف حکومت جمهوری اسلامی در ایران و خواهان جدایی استان عرب‌نشین خوزستان از این کشور است که رهبران آن در دانمارک و هلند زندگی می‌کنند.  

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران گروه «النضال» را تروریستی می‌دانند و ادعا می‌کنند که حمله تروریستی شهریور ماه ۱۳۹۷ به رژه نظامی در اهواز را گروه «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» انجام داده است، درحالی‌که همان زمان، گروه تروریستی داعش مسئولیت آن حمله را برعهده گرفت. 

 حبیب فرج‌الله چعب، معروف به حبیب اسیود، شهروند ایرانی- سوئدی از رهبران پیشین گروه «النضال» بود که در آبان‌ماه ۱۳۹۹ در کشور ترکیه ربوده و به ایران منتقل شد. او از آن زمان در ایران زندانی است و محاکمه‌اش با اتهاماتی ازجمله «افساد فی‌الارض» به‌دلیل اداره و سرکردگی گروه «النضال» و «طراحی و اجرای عملیات‌های بمب‌گذاری و تروریستی ازجمله حمله تروریستی اهواز» از اواخر دی‌ماه ۱۴۰۰ در جریان است. 

تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی چند روز پس از اعلام خبر دستگیری اسیود در ایران، بخش‌هایی از اعتراف‌های اجباری این زندانی دربرابر دوربین صداوسیما را پخش کرد که او در آنجا با اشاره به‌ نام سه نفر از اعضای گروه «النضال»، آن‌ها را به‌عنوان افرادی معرفی می‌کند که در حمله تروریستی اهواز دست داشته‌اند.