دانمارک سه عضو گروه «النضال» را به تروریسم متهم کرد

یکی از سایر رهبران سابق «الاحواز» به نام حبیب اسیود در نوامبر ۲۰۲۰ توسط ماموران ایران در ترکیه ربوده و به تهران انتقال داده شد

سازمان اطلاعاتی دانمارک، موسوم به «پِت» (مخفف «دستگاه اطلاعات پلیس» در زبان دانمارکی)-pet.dk

دانمارک سه عضو گروه النضال («جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الاحواز») را به تامین مالی و ترویج تروریسم در ایران متهم کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این سه نفر بیش از یک سال پیش، در فوریه ۲۰۲۰، در رینگستد، شهری در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب غرب کپنهاگ، پایتخت دانمارک، دستگیر شدند. آن‌ها با اتهام فعالیت غیرقانونی اطلاعاتی نیز روبرو هستند.

مقامات دانمارک هنگام دستگیری گفته بودند یکی از جرایم این افراد «جمع‌آوری اطلاعات درمورد افراد در دانمارک و سایر کشورها و ارایه آن‌ به یک دستگاه اطلاعاتی عربستان سعوی بوده است.»

به گفته دستگاه اطلاعاتی دانمارک، موسوم به «پِت» (مخفف «دستگاه اطلاعات پلیس» در زبان دانمارکی) این سه نفر از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ با یکی از نهادها در ریاض در تماس بوده‌اند. جزئیاتی در این زمینه اعلام نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق قوانین دانمارک، نام این سه مشخص نشده است. لیز لوته نیلاس، دادستان ارشد این کشور، در بیانیه‌ای گفت اگر این سه مقصر تشخیص داده شوند امکان دارد می‌توانند با ۱۲ سال زندان مواجه شوند.

این سه نفر مرتبط به یکی از محافل گروه «الاحواز» در لندن، پایتخت بریتانیا، هستند. دستگیری آن‌ها مرتبط با پرونده‌ای در هلند بود که در آن پلیس یک مرد ۴۰ ساله را دستگیر کرده بود. پلیس هلند گفت الاحوازی‌ها علیه سپاه پاسداران و تاسیسات نفت و گاز ایران اقدام مسلحانه انجام می‌دهند. گفته می‌شود که هلند و دانمارک از پایگاه‌های اصلی این گروه در خارج از ایران است.

دستگیری‌ این سه نفر در ضمن مربوط به عملیات پلیس این کشور در سال ۲۰۱۸ می‌شود . پرونده‌ای که گفته شد از «برنامه حکومت ایران برای کشتن چند نفر از مخالفین» در این کشور پرده برداشت. عملیات سال ۲۰۱۸ به قدری وسیع بود که مدتی ارتباط جزیره زیلند را (که کپنهاگ بخشی از آن است) با بقیه بخش‌های دانمارک قطع کرد.

دیگر شخص مربوط به این ماجرا یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار است که متهم است در همکاری با نیروهای امنیتی ایران می‌خواست یکی از این سه متهم را به قتل برساند.

مقامات جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند حمله سپتامبر ۲۰۱۸ به رژه نظامی در اهواز گروه «الاحواز» انجام داده است. این گروه اما آن حرکت را محکوم کرده و می‌گوید نقشی در آن نداشته است.

حکومت ایران نیز در خارج از خاک خود دست به اقداماتی علیه نزدیکان «الاحواز» زده است. احمد مولا نیسی، کنشگر عرب ایرانی و از رهبران «الاحواز»، در نوامبر ۲۰۱۷ مقابل خانه خود در لاهه هلند به قتل رسید. دختر آقای نیسی و بسیاری کارشناسان قتل او را کار نیروهای جمهوری اسلامی می‌دانند. یکی از سایر رهبران سابق «الاحواز» به نام حبیب اسیود، که شهروندی سوئدی داشت، در نوامبر ۲۰۲۰ توسط مقامات ایران در ترکیه ربوده و به تهران انتقال داده شد.

به گفته خانم نیلاس، تحقیقات دستگاه‌های اطلاعاتی دانمارک درباره سه متهم از نوامبر ۲۰۱۸ آغاز شده بود.

اولین جلسه محاکمه سه نفر حدود دو هفته دیگر در روز ۲۹ آوریل در دادگاه منطقه روسکیلده برگزار می‌شود.

بیشتر از جهان