سرنوشت همکاری‌های فضایی روسیه و اروپا چه می‌شود؟

فضانوردان در پرواز خود بر فراز جنگ و مناقشه روی زمین، ۴۳۲ کیلومتر بالاتر از زمین، اوضاع را تحت نظر دارند

ایستگاه فضایی بین‌المللی تا حدود سال ۲۰۳۰، هدفمند و عامدانه از مدار خارج خواهد شد-STRINGER / AFP

 برخلاف اظهارات اولیه خوش‌بینانه ناسا و سازمان فضایی اروپا، چندین دهه همکاری بین سازمان فضایی روسیه (روسکوسموس) و طرف‌های غربی آن، ممکن است قربانی دیگر حمله روسیه به اوکراین باشد.

در حالی که سازمان فضایی اروپا (ESA) روز دوشنبه، ۲۸ فوریه، اعلام کرد که به اجرای تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای عضو سازمان فضایی اروپا علیه روسیه یاری می‌رساند، روسکوسموس [سازمان فضایی فدرال روسیه] روز جمعه پرتاب موشک سایوز از پایگاه فضایی اروپایی در گویان فرانسه را متوقف کرد.

از سوی دیگر، تا اینجای کار دست‌کم تعدادی از فضانوردان و کیهان‌نوردان، در پرواز خود بر فراز جنگ و مناقشه و لفاظی و رجزخوانی‌های جنگی روی زمین، دقیقا ۴۳۲ کیلومتر بالاتر از زمین، اوضاع را تحت نظر دارند. 

در ایستگاه فضایی بین‌المللی، دو فضانورد روسی، از جمله فرمانده گروه اعزامی کنونی، یک فضانورد سازمان فضایی اروپا، و چهار فضانورد آمریکایی، بدون توجه به جنگی که در پایین در جریان است، به نگه‌داری از ایستگاه، انجام آزمایش‌ها و آماده‌‌سازی پیاده‌روی‌های فضایی، و تعویض نوبت و شیفت سرنشینان ادامه می‌دهند.

برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در سال‌های دهه هشتاد میلادی با نام ایستگاه فضایی آزادی، با همکاری ناسا و ایستگاه فضایی میر متعلق به اتحاد جماهیر شوروی سابق، آغاز شد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده از دولت تازه‌تاسیس فدراسیون روسیه دعوت کرد تا در ساخت آنچه به ایستگاه فضایی بین‌المللی تبدیل شد، به ایالات متحده و شرکای اروپایی و ژاپنی‌اش ملحق شود. ساخت آن ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار زمین در سال ۱۹۹۸ آغاز شد و از سال ۲۰۰۰ به این سو بی‌وقفه در حال فعالیت بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان شروع جنگ در اوکراین در پنجشنبه گذشته، سرنشینان کنونی ایستگاه فضایی بین‌المللی به همان سنت همکاری در فضا ادامه داده‌اند.

روز جمعه با رسیدن آتش توپخانه به کی‌یف و وضع تحریم‌های شدید ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر روسیه، هفت سرنشین ایستگاه فضایی بین‌المللی در یک تمرین اضطراری به آنتون شکاپلروف، کیهان‌نورد روسی فرمانده عملیات، پیوستند تا واکنش هماهنگ خود را به آتش‌سوزی، نشت شیمیایی، و سایر رخدادهای نامنتظره در ایستگاه فضایی بین‌المللی تمرین کنند.

تام مارشبورن، فضانورد ناسا، آزمایش‌هایی در خصوص فرایند پیرشدن پوست انجام می‌دهد، ماتیاس ماوئر، فضانورد سازمان فضایی اروپا، بر روی ژنتیک سلول‌های چوب پنبه‌ای در فضا مطالعه می‌کند، و راجا چاری، فضانورد دیگر ناسا، کار تعمیر ابزار ورزشی «تردمیل» را انجام داد که سرنشینان برای تمرین ورزشی از آن استفاده می کنند.

روز دوشنبه، ۲۸ فوریه، همزمان با وضع تحریم‌های مالی جدید علیه روسیه، سرنشینان ایستگاه فضایی بین‌المللی نمونه خون دادند و به منظور آمادگی برای راهپیمایی فضایی بعدی که برای پانزدهم تا بیست و سوم مارس برنامه‌ریزی شده است، بر روی «جت پک» (کوله جت) کار کردند. و به‌رغم آن که دیمیتری روگوزین، رئیس سازمان فضایی روسیه (روسکوسموس) در ۲۴ فوریه توییت کرد که ممکن است روسیه به دلیل تحریم‌ها علیه کشورش از برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج شود و استفاده از تجهیزات روسیه را برای کمک به حفظ ارتفاع ایستگاه فضایی، متوقف کند، روز دوشنبه روسیه موتورهای فضاپیمای باری پروگرس-۷۹ (Progress 79) ایستگاه فضایی بین‌المللی را به‌کار گرفت تا ایستگاه را به مداری کمی بالاتر ببرد.

مدار بالاتر ایستگاه فضایی بین‌المللی، برای رسیدن فضاپیمای سایوز ام اس-۲۱ (Soyuz MS-21) که سازمان فضایی روسیه (روسکوسموس) پرتاب آن را برای روز هجدهم مارس از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان برنامه‌ریزی کرده است، مهم و حیاتی است. با این فرض که آن عملیات ازپیامدهای جنگ اوکراین مصون بماند، قرار است سایوز ام اس-۲۱ در روز ۳۰ مارس،  شکاپلروف و کیهان‌نورد همراه او، پیوتر دوبروف، و مارک وانده هی، فضانورد ناسا (که رکورد جدید آمریکا با ۳۵۵ روز اقامت متوالی در فضا را ثبت کرد) را به زمین بازگرداند.

 وانده هی و همکاران کیهان‌نورد او در جنوب شرقی قزاقستان بر زمین خواهند نشست. 

همچنین، با ورود نخستین ماموریت کاملا خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی، «ای ایکس-۱» (Ax-1) آکسیوم اسپیس که چهار فضانورد [غیرحرفه‌ای] را در ازای پرداخت پول با فضاپیمای دراگون کرو اسپیس ایکس، به مدت ۱۰ روز به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل می‌کند، آن ایستگاه در روز ۳۰مارس شاهد مهمانان جدیدی نیز خواهد بود.

ولادیمیر پوتین و روگوزین پیش از این اشاره کرده بودند که روسیه ممکن است از برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج شوند، اما تنش‌های بین روسیه و سایر شرکای ایستگاه فضایی بین‌المللی از زمان اتحاد جماهیر شوروی تا کنون در این حد بالا نبوده است.

گذشته از هر گونه فرجام جنگ در اوکراین و پیامدهای ادامه همکاری روسیه در ایستگاه فضایی بین‌المللی، عمر خود ایستگاه فضایی نیزمحدود است. ناسا تصمیم گرفته است که از بازار ایستگاه‌های فضایی خارج شود و به همین منظور، با چند شرکت خصوصی آمریکایی قرارداد بسته است که تا قبل از پایان این دهه، نسل جدیدی از ایستگاه‌های فضایی تجاری را بسازند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی تا حدود سال ۲۰۳۰، هدفمند و عامدانه از مدار خارج خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی