انتخابات مقدماتی تگزاس؛ پیروزی آبوت و اورورک 

فصل انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ آمریکا رسما آغاز شد 

گرگ آبوت، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت تگزاس - Brandon Bell / AFP

گرگ آبوت، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت تگزاس، روز سه‌شنبه در انتخابات مقدماتی حزب خود، جدی‌ترین چالش حرفه سیاسی‌اش، پیروز شد. او که دو دوره فرماندار بود، با چندین رقیب درون‌حزبی روبه‌رو بود که می‌خواستند فرمانداری این ایالت مهم را از چنگ او در آورند اما آبوت موفق شد بر تمام آن‌ها چیره شود. از سوی دیگر، بتو اورورک، عضو سابق مجلس نمایندگان و نامزد سابق مجلس سنا و ریاست‌‌جمهوری، هم به راحتی در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات پیروز شد و بدین‌ ترتیب در انتخابات ۲۰۲۲، اورورک که از چهره‌های محبوب و جوان دموکرات‌ها است، به مصاف آبوت خواهد رفت. 

انتخابات‌های مقدماتی روز سه‌شنبه در ایالت تگزاس در واقع آغاز رسمی فصل انتخابات میان‌دوره‌ای است که ۹ ماه دیگر در سراسر آمریکا برگزار می‌شود و محک مهمی برای دولت بایدن خواهد بود. جمهوری‌خواهان درصدد فتح کنگره و تبدیل آن به مرکزی برای مقابله با بایدن در دو سال آخر دوره اولش‌اند. 

هم‌زمانی انتخابات‌های مقدماتی تگزاس با سخنرانی سالیانه بایدن و بحران اوکراین باعث شد به این ایالت کلیدی توجهی کمتر از معمول معطوف شود. رای‌گیری زودهنگام در این رقابت از ۱۴ فوریه آغاز شد؛ روز ولنتاین و زمانی که نیروهای روسیه هنوز به خاک اوکراین وارد نشده بودند؛ اما زمان انتخابات، نزدیک به یک هفته از اشغال اوکراین می‌گذرد و معادلات سیاسی پیشین به هم ریخته‌‌اند که بر این ایالت نیز تاثیر گذاشته است. 

از چهره‌های جنجالی انتخابات روز سه‌شنبه کن پاکستون، دادستان کل تگزاس، بود؛ چهره‌ای که دو دوره سر کار بود و در انتخابات ۲۰۲۰ کوشید پیروزی بایدن و شکست ترامپ را به چالش حقوقی بکشاند. پاکستون با مشکلات قانونی مختلفی روبه‌رو بود اما طبق اولین نتایج، به نظر می‌رسد بر سه رقیب خود پیروز شده؛ گرچه به اکثریت نرسیده است و در نتیجه، باید به مرحله دوم برود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرسش اینجا است که چه کسی در مرحله دوم انتخابات که در اواخر ماه مه برگزار می‌شود، به مصاف پاکستون خواهد رفت؟‌ از جمله نامزدهای احتمالی یک نفر عضو خانواده‌ای آشنا در سیاست تگزاس است: جورج پی بوش، برادرزاده جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا. این بوش جوان در حال حاضر رئیس اداره زمین‌های تگزاس است. مخالفت شدید بوش با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، باعث می‌شود هرگونه رقابت او با پاکستون رنگ جالبی به خود بگیرد و نتیجه این رقابت از حال‌وهوای کلی جمهوری‌خواهان در این ایالت کلیدی خبر خواهد داد؛ اینکه آيا جناح راست جمهوری‌خواهان و ترامپ محبوب‌تر است یا سلسله دیرین بوش‌ها؟ 

در مرحله بعدی، انتخابات‌های مقدماتی کنگره نیز برای هر دو حزب در تگزاس برگزار می‌شود. نقشه جدید سیاسی تگزاس که در پی سرشماری ترسیم شد به این معنی است که در بیشتر حوزه‌ها، پیروزی دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان قطعی است و در نتیجه، انتخابات‌های مقدماتی از اهمیتی بیش‌ازپیش برخوردارند. برای دموکرات‌ها مهم‌ترین انتخابات‌ شاید در حوزه ۲۸ باشد: جایی که هنری کوئلار، نماینده کنونی که از محافظه‌کارترین دموکرات‌های کنگره است، به مصاف جسیکا سیسنروس می‌رود؛ وکیل مهاجرت ۲۸ ساله‌ای که دو سال پیش تا پای کنار زدن کوئلار و تصاحب این کرسی مهم جنوب تگزاس پیش رفت.

سیسنروس با حمایت برنی سندرز و الکساندریا اوکاسیا کورتز، به ترتیب سناتور و نماینده سوسیالیست از ورمانت و نیویورک، به میدان آمد. او در ضمن از حمایت گروه «دموکرات‌های عدالت‌خواه» برخوردار است؛ همان گروهی که اوکاسیا کورتز را نیز به میدان سیاست وارد کرد. 

جمهوری‌خواهان از جمله ترامپ، در انتخابات ۲۰۲۰ در میان لاتین‌تباران عملکردی موفق‌تر از حد انتظار داشتند. کوئلار می‌گوید موضع سرسختی که در زمینه مهاجرت دارد، در حوزه خود (که از حومه‌های شهر سان‌آنتونیو تا دره ریوگرانده و مرز آمریکا و مکزیک را شامل می‌شود) محبوب است و بدون آن دموکرات‌ها قادر به پیروزی نخواهند بود. اما سیسنروس خواهان تحول حزب و مواضع مترقی‌تر است. 

در جنوب ایالت تگزاس، نیز جمهوری‌خواهان چند رقابت مقدماتی مهم دارند. دو نفر از مهم‌ترین نامزدهای این حزب دو نامزد زن لاتین‌تبارند: مونیکا ده لا کروز در حوزه ۱۵ تگزاس و مایرا فلورس در حوزه ۳۴ این ایالت. این دو می‌گویند دموکرات‌ها به دلیل بی‌توجهی به مهاجرت غیرقانونی و خطر کارتل‌های مکزیک در حال از دست دادن رای لاتین‌تباران‌اند و تنها نامزدهایی مثل آن‌ها می‌توانند حزبشان را به پیروزی برسانند. 

ده لا کروز در انتخابات مقدماتی ۲۰۲۰ تا فاصله سه درصدی کنار زدن وینسنته گونزالز، نماینده دموکرات، پیش رفت و حالا می‌خواهد هر طور شده، به قوه مقننه راه پیدا کند. او حالا در حوزه ۱۵ نامزد شده است که در نقشه جدید، ترکیب جمهوری‌خواه‌تری از گذشته دارد. از طرفی، هم ترامپ از او حمایت رسمی کرده است هم کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان.