«جهان می‌خواهد ۱۵ نفر خائن را در دولت خود وارد کنیم»

شهاب‌الدین دلاور گفت دولت طالبان همه‌شمول است و افرادی از همه اقوام در آن حضور دارند

مولوی شهاب‌الدین دلاور: جهان بی‌دلیل روی طالبان فشار وارد می‌کند - DIMITAR DILKOFF / AFP

طالبان روز سه‌شنبه، دهم اسفند، دومین سالگرد امضای توافق‌نامه صلح با آمریکا را در کابل و استان‌های افغانستان تجلیل کرد. رهبران این گروه، امضای این توافق‌نامه را که در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ در دوحه انجام شد، شکست جهان در برابر اراده طالبان و آغاز پیروزی‌ خود می‌نامند. در این میان، مولوی شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن طالبان در سخنرانی‌اش در کابل گفت جهان بی‌دلیل روی طالبان فشار وارد می‌کند تا حکومت فراگیر یا همه‌شمول تشکیل دهد، چون این کار به میل خود طالبان در حال انجام شدن است.

او افزود: «ابتدا یک فهرست هشت نفری به ما داده شد تا این افراد وارد حکومت شوند، بعدا آن فهرست به ۱۱ نفر افزایش یافت و سپس به ۱۵ نفر.» مولوی دلاور افزود که این افراد از بقایای دولت پیشین افغانستان‌اند که از کشور فرار کرده‌اند. او نام این افراد را نگفت، اما آن‌ها را «افراد خائن» خطاب کرد و گفت طالبان به‌هیچ‌وجه چنین افرادی را در ساختار دولت خود نمی‌پذیرد. او همچنین نگفت که این فهرست را کدام کشور یا سازمان به این گروه داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این عضو ارشد گروه طالبان همچنین ادعا کرد دولت طالبان به معنی واقعی‌ همه‌شمول و فراگیر است، چون کارکنان دولت پیشین همچنان در نهادهای دولتی کار می‌کنند و فقط چند تن از اعضای طالبان اخیرا جذب دولت شده‌اند. با وجودی که تشکیل دولت فراگیر و همه‌شمول یکی از شرایط اساسی و مهم جامعه جهانی برای تعامل با طالبان است، اما سران این گروه همواره تاکید می‌کنند که دولت تشکیل شده در افغانستان همه‌شمول است و شرایط به رسمیت شناخته شدن را دارد.

سازمان‌ ملل متحد و بسیاری از دولت‌های منطقه و جهان، ساختار کنونی دولت طالبان را قومی و تک جناحی می‌دانند و تاکید می‌کنند که دولتی با چنین ساختاری را به رسمیت نمی‌شناسند. در ساختار سیاسی و نظامی دولت طالبان چند نفر از قوم تاجیک و ازبک حضور دارند که از سال‌ها قبل عضو این گروه بوده‌اند. به‌تازگی شخصی به نام لطیف نظری که از افراد نزدیک به دولت ایران دانسته می‌شود، پس از سفر اخیر مولوی امیر‌خان متقی به تهران به‌ سمت معاون وزارت اقتصاد طالبان گماشته شد. طالبان خبر منصوب شدن لطیف نظری را برای تبلیغات رسانه‌ای استفاده کردند و پیوسته در تلاش‌اند تا حضور یک هزاره را در یک مسند دولتی نمونه‌ای از همه‌شمول بودن دولتشان نشان دهند.

بااین‌حال، سخنان شهاب‌الدین دلاور نشان می‌دهد که سران طالبان حاضر به تشکیل دولت فراگیر و همه‌شمول نیستند و همچنین تصمیم ندارند به هیچ‌یک از پیش‌شرط‌های دولت‌های جهان برای به رسمیت شناخته شدن، پاسخ مثبت بدهند.