عذرخواهی خبرنگار آمریکایی بابت اظهاراتش در باره افغانستان و عراق

خبرنگار ارشد شبکه سی‌بی‌اس گفته بود اوکراین کشوری متمدن‌تر از افغانستان و عراق است

چارلی داگاتا، خبرنگار ارشد شبکه سی‌بی‌اس آمریکا- Screengrab

پس از آن که اظهارات چارلی داگاتا در مورد افغانستان و عراق، با واکنش‌های منفی زیادی روبه‌رو شد، این خبرنگار بابت سخنانش عذرخواهی کرد. چارلی داگاتا، خبرنگار ارشد شبکه سی‌بی‌اس آمریکا، روز جمعه در حالی که به صورت زنده از اوکراین گزارش می‌داد، گفت: «با تمام احترام، اوکراین مانند افغانستان و عراق نیست که چندین دهه شاهد جنگ و درگیری بوده باشد... کشوری نسبتا متمدن و اروپایی است- من باید کلمات را با دقت انتخاب کنم- اوکراین جایی نیست که چنین اتفاقی در آن رخ دهد. کشوری که شما انتظار ندارید چنین وضعی پیدا کند.»

 تارنمای شبکه سی‌بی‌اس آمریکا روز دوشنبه با نشر گزارشی، به واکنش‌ها در قبال این اظهارات چارلی داگاتا پرداخت. به گزارش این شبکه، نوار ویدئویی سخنان جنجالی داگاتا، در چند روز بیش از شش میلیون بازدید کننده داشته است. اکثریت بازدیدکنندگان آن ویدئو، او را به ابراز سخنان توهین‌آمیز متهم کردند. شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در مورد اظهارات داگاتا نوشته‌اند که نظر او در مورد افغانستان و عراق نادرست و شرم‌آور است. پس از این واکنش‌ها، چارلی داگاتا به دلیل اظهاراتش عذرخواهی کرد. سی‌بی‌اس از قول او نوشت: «من طوری صحبت کردم که از آن‌ها پشیمانم و بابت آن عذرخواهی می‌کنم.» داگاتا افزود که او می‌خواست نشان دهد که اوکراین برخلاف سایر کشورهای خاورمیانه در سال‌های اخیر «این مقیاس جنگ» ندیده است. او همچنین گفت: «به هر حال، هرگز نباید درگیری‌ها را با هم مقایسه کرد. هر کدام منحصر به فرد است... من کلمات ضعیفی انتخاب کردم و برای هر توهینی که ممکن است کرده باشم، عذرخواهی می‌کنم.»

 سارا صالح، نویسنده و شاعر عرب‌تبار استرالیایی، در حساب توییتر خود نوشت: «نهایت همبستگی من با مردم اوکراین که بالاترین هزینه را می‌پردازند. اما این پوشش عمیقا نژادپرستانه است و استانداردهای دوگانه سیاسی باعث نگرانی همه ما شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیانگا-یاماهتا تیلور، استاد مطالعات آفریقایی-آمریکایی در دانشگاه پرینستون آمریکا، دیدگاه آقای داگاتا را مبنی بر این که جنگ بخشی از استاندارد زندگی در عراق و افغانستان است، محکوم کرد. او در صفحه توییتر خود نوشت که نژادپرستی و قوم‌گرایی فوق‌العاده در جریان اصلی خبررسانی صورت گرفته است. تنها مسئله داگاتا، مطرح کردن متمدن یا غیرمتمدن بودن نیست، بلکه این تصور پیش می‌آید که در عراق و افغانستان، جنگ صرفا بخشی عادی از زندگی است و نه یک تحمیل شریرانه غرب متمدن. او همچنین افزود که عراق و افغانستان هر دو مورد تهاجم نیروهای زیر رهبری آمریکا قرار گرفتند و سال‌ها متحمل ناآرامی، ویرانی، و خشونت، و در نتیجه درگیری، شدند.

البته فقط چارلی داگاتا نیست که چنین تفسیری از جنگ اوکراین می‌نویسد. لوسی واتسون، خبرنگار آی‌تی‌وی نیوز (ITV NEWS)، نیز پیش از این گفته بود که اوکراین کشور جهان سومی نیست. اینجا اروپا است و برای اوکراین وقوع چنین اتفاقی تصور نشدنی است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی، به‌خصوص شهروندان اوکراین، به‌شدت اظهارات داگاتا را محکوم کردند. آنان می‌گویند داگاتا نه‌تنها کشورهایی چون افغانستان و عراق را غیرمتمدن خوانده است، بلکه اوکراین را نیز کشوری نسبتا متمدن خوانده که این نیز نژادپرستانه است.

کارشناسان مسائل کشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا بر این باورند که دیدگاه‌هایی مانند آنچه داگاتا مطرح کرده است، نوعی عادی‌سازی بحران در کشورهای آفریقایی، خاورمیانه، و آسیای جنوبی است. آنان نگران‌اند که این دیدگاه تبدیل به ذهنیتی عام شود که جنگ و بحران در این کشورها را زمینه بومی داخلی و جزئی از سرشت تاریخی مردمان این جغرافیا می‌داند، و در نتیجه، مهاجرهراسی که در بعضی از کشورها رواج یافته است، بیشتر از این اوج بگیرد.