طالبان بار دیگر برنامه تخلیه افغان‌ها را متوقف کرد

مقام‌های طالبان می‌گویند روند تخلیه را در واکنش به بلاتکلیفی افغان‌ها در خارج، متوقف کرده‌اند

«به خانواده‌هایی که برای خروج از افغانستان دلیل موجه ندارند، اجازه داده نمی‌شود از افغانستان بیرون بروند» - KARIM JAAFAR / AFP

گروه طالبان به‌تازگی محدودیت‌های بیشتری را برای خروج افغان‌ها از آن کشور اعمال کرده‌ است. بر اساس حکمی که وزارت داخله (کشور) طالبان منتشر کرد، به پلیس فرودگاه کابل دستور داده شده است به افغان‌هایی که به دعوت آمریکا یا کشورهای عضو ناتو از آن کشور خارج می‌شوند، اجازه خروج داده نشود.

براساس این حکم، فرماندهان طالبان در فرودگاه‌های افغانستان یا مرزهای زمینی موظف‌اند تا از خروج کسانی که می‌خواهند بر اساس خواست ناتو یا آمریکا از افغانستان خارج شوند، ممانعت کنند. هرچند این حکم در تاریخ ۱۳ بهمن‌ صادر شده، حالا ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت طالبان، می‌گوید که این حکم را به دلیل مشخص شدن وضعیت افغان‌هایی که در شش ماه گذشته در کمپ‌های خارج از آمریکا نگهداری می‌شوند، صادر کرده‌اند.

سخنگوی امارت طالبان روز یکشنبه، ۲۷ فوریه، در یک نشست خبری در کابل، گفت تا زمانی که وضعیت افغان‌هایی که الان در قطر و ترکیه سکونت دارند، مشخص نشود، اجازه نمی‌دهند هیچ افغان دیگری بر اساس روند تخلیه از افغانستان خارج شوند. مجاهد افزود: «به خانواده‌هایی که برای خروج از افغانستان دلیل موجه ندارند، اجازه داده نمی‌شود از افغانستان بیرون بروند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 مجاهد اضافه کرد: «دخترانی هم که با دریافت بورسیه برای تحصیل به خارج می‌روند، باید همراه با خود محرم داشته باشند.» به گفته سخنگوی طالبان، زنان حتی اگر برای مراسم حج از افغانستان خارج می‌شوند هم باید محرم داشته باشند و در صورتی که محرم شرعی نداشتند، حج بر آنان واجب نیست. او دلیل این برخورد را احساس مسئولیت طالبان در قبال افغان‌ها اعلام کرد و روزگار افغان‌هایی را که در شش ماه گذشته از افغانستان خارج شده‌اند، «بسیار رقت‌انگیز» خواند.

ممنوعیت خروج افغان‌‌ها در حالی اعمال می‌شود که هزاران شهروند این کشور منتظرند تا به کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، بریتانیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا منتقل شوند. از زمان آغاز روند تخلیه در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، حدود ۱۲۰ هزار تن از افغان‌هایی که با ناتو همکاری داشتند یا در حکومت طالبان جانشان در خطر بود، از افغانستان خارج شدند؛ اما همچنان هزاران افغان دیگر نتوانستند خود را به هواپیماهای نظامی آماده خروج در فرودگاه کابل برسانند. در میان ۱۲۰ هزار افغان که از این کشور تخلیه شدند، افرادی هم هستند که با آمریکا یا ناتو همکاری نکرده‌اند و در حکومت طالبان هم جانشان در خطر نیست و تنها به دلیل هرج‌ومرج روزهای تخلیه توانسته‌اند خود را به هواپیماها برسانند و از افغانستان خارج شوند. به همین دلیل هنوز هزاران افغان که در افغانستان زیر سلطه طالبان جانشان در خطر است، در این کشور باقی مانده‌اند.

در نزدیک به هفت ماه گذشته، صدها تن از افغان‌هایی که با حکومت قبلی یا نیروهای خارجی همکاری می‌کردند، از ترس طالبان به‌صورت مخفیانه زندگی می‌کنند و به دلیل نداشتن شغل، تمام داروندار خود را برای سیر کردن شکم خانواده خود خرج کرده‌اند و حالا درمانده و گرسنه مانده‌اند.

به نظر می‌رسد توقف روند تخلیه از افغانستان اهرم فشار طالبان بر کشورهای غربی باشد. طالبان نتوانست نزد جامعه جهانی مشروعیت لازم را به‌دست آورد و حالا می‌خواهد با استفاده از درماندگی مردم و فشار وارد کردن بر آنان، به‌خصوص کسانی که در ۲۰ سال گذشته همکار نیروهای خارجی بوده‌اند، از جهان باج‌گیری کند. از سوی دیگر طالبان می‌تواند با سوءاستفاده از این حکم، جلو هرکسی را که میل دارد از افغانستان خارج شود، بگیرد و به همین بهانه فشار بیشتری بر مردم وارد کند.