خلبان معروف به «شبح کی‌یف» کیست؟

شایعات حاکی از آن است که یک خلبان اوکراینی شش هواپیمای روسی را در اولین روز جنگ سرنگون کرده است

متخصصان هوافضا نیز گفته‌اند این ادعاها که خلبان جنگنده می‌تواند شش هواپیما را در یک روز ساقط کند، مشکوک است - @poroshenko/ Twitter

رسانه‌های اجتماعی با ادعاهای عجیب خلبانی معروف به «شبح کی‌یف» که بر اساس گزارش‌ها در آسمان می‌گردد و جت‌های روسیه را سرنگون می‌کند، پر شده است. اما آیا این پرنده اوکراینی واقعا وجود دارد؟

تعدادی از ویدیوهای منتشرشده در توییتر نشان می‌دهد که یک جت در آسمان اوج می‌گیرد و شایعات حاکی از آن است که خلبانش شش هواپیمای روسی را در اولین روز جنگ ولادیمیر پوتین با اوکراین سرنگون کرده است.

عکسی که پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری سابق اوکراین، روز جمعه در توییتر منتشر کرد و مدعی شد که به خلبان جنگنده این میگ۲۹ است، شائبه درست بودن این شایعات را تقویت کرد.

وزیر دفاع اوکراین نیز به شایعات درباره قهرمانی‌های این خلبان دامن زد و عکسی از یک میگ۲۹ را به عنوان بخشی از یک پست توییت کرد که در آن از بازگشت خلبانان بازنشسته به نیروی هوایی خبر می‌داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این توییت آمده است: «کسی چه می‌داند؟ شاید یکی از آن‌ها خلبان انتقامجوی این میگ۲۹ باشد که اهالی کی‌یف مدام او را می‌بینند!»

دولت اوکراین با انتشار یک ویدیوی۳۰ ثانیه‌ای دیدنی در حساب رسمی خود نوشت که این پرنده تک‌خال «یکه‌تاز آسمان» و «کابوسی برای هواپیماهای متجاوز روس» است.

عکسی از خلبان میگ۲۹ یا همان «شبح کی‌یف»

وین ویکلیکای ژاووروگیف که به اوکراینی بودنش افتخار می‌کند.

در یوگا راهونکا شش خلبان روس را شکست دادم!
با اینکه حرامزاده‌های سخت‌جانی‌اند، اوکراین قطعا پیروز خواهد شد! توییتر پترو پوروشنکو(@poroshenko) ، ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ (۶ اسفند ۱۴۰۰)

با این حال این روایت یک ایراد دارد و آن اینکه اصلا معلوم نیست این «شبح کی‌یف» واقعا وجود دارد یا نه.
مردم او را شبح کی‌یف لقب داده‌اند که نام درستی است. این خلبان تک‌خال نیروی هوایی اوکراین یکه‌تاز آسمان پایتخت و کشورمان است و به کابوسی برای هواپیماهای متجاوز روس بدل شده است. توییتر اوکراین(@Ukraine) ، ۲۷ فوریه ۲۰۲۲ (۸ اسفند ۱۴۰۰)

اعلام شد کلیپی که از یک هواپیمای میگ۲۹ منتشر شد و ادعا می‌کرد این خلبان جنگجو را نشان می‌دهد و تاکنون بیش از پنج میلیون بار در رسانه‌های اجتماعی دیده شده است، از بازی ویدیویی کامبت سیمولیتور یا دی‌سی‌اس Digital Combat Simulator (DCS) گرفته شده است و واقعیت ندارد.

از راستی‌آزمایی اخیر نتیجه‌ گرفته‌اند «زیرنویس» این ویدیو «اشتباه» است. در پایان این گزارش آمده است: «ویدیویی که با قاب عمودی در فضای مجازی منتشر شد، جت جنگنده اوکراینی را در حال سرنگون کردن هواپیمای روس نشان نمی‌دهد، بلکه آن را از بازی ویدیویی دی‌سی‌اس برداشته‌اند.»

ویدیو اصلی را ابتدا کاربری به نام کمرد-کرب (Comrade_Corb) برای ادای احترام به «شبح کی‌یف» در یوتیوب قرار داد و پس از آن در سایر پلتفرم‌ها همرسانی شد.

او در زیرنویس این ویدیو نوشت: «این ویدیو از دی‌سی‌اس است اما آن را برای ادای احترام به «شبح کی‌یف» ساخته‌ام. اگر شبح کی‌یف واقعی است، دست خدا به همراهش، و اگر قلابی است دعا می‌کنم دیگرانی مانند او بیایند.»

متخصصان هوافضا نیز گفته‌اند این ادعاها که خلبان جنگنده می‌تواند شش هواپیما را در یک روز ساقط کند، مشکوک است. 

© The Independent

بیشتر از جهان