چرخش تاریخی آلمان در مقابل تهاجم روسیه به اوکراین

اولاف شولتز: با تهاجم نیروهای روسیه به اوکراین، سیاست آلمان تغییری «تاریخی» خواهد کرد

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان-REUTERS/Michele Tantussi

روز یکشنبه، ۲۷ فوریه، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، اعلام کرد که با تهاجم نیروهای روسیه به اوکراین، سیاست این کشور که بزرگترین اقتصاد اروپا است، پس از دهه‌ها اکراه در مورد تقویت ارتش خود، تغییری «تاریخی» خواهد کرد.

در طول دهه‌های پس از جنگ جهانی دوم، دولت‌های آلمان با احساس گناه از نقش آن کشور راه‌اندازی جنگ، همواره در پیوند با درگیری‌های بین‌المللی، با احتیاط  رفتار می‌کرده است.

اما روز یکشنبه، آقای شولتز که به تردید نشان دادن از خود در مورد بحران اوکراین متهم شده است، در اجلاس فوق‌العاده پارلمان آلمان گفت: «با تهاجم به اوکراین، ما اکنون در عرصه جدیدی قرار گرفته‌ایم.»

آقای شولتز تنها ساعاتی پس از آن که آلمان با اعلام ارسال مقادیر متنابهی اسلحه به اوکراین به گونه‌ای چشمگیر سیاست آن کشور را مبنی بر ممنوعیت ارسال تسلیحات کشنده به مناطق درگیری لغو کرد، گفت که تنها در سال جاری  مبلغ ۱۱۳ میلیارد دلار به سرمایه‌گذاری روی ارتش کشور اختصاص خواهد یافت.

او افزود، از این پس آلمان همه ساله و سال پس از سال، بیش از دو درصد [نزدیک به دو و نیم درصد] از تولید ناخالص ملی خود را به صنایع دفاعی اختصاص خواهد داد که بیش از میزان تعیین شده از سوی ناتو است.

آقای شولتز افزود که حمله پوتین علیه اوکراین این نکته را روشن کرد که «آلمان باید بیشتر روی امنیت کشور سرمایه‌گذاری کند»، و افزود: «هدف، [ایجاد] یک ارتش قدرتمند، پیشرفته  و مجهز است که بتواند با اطمینان از ما محافظت کند.»

دولت ائتلافی آقای شولتز از حزب سوسیال دموکرات راست میانه، متهم به داشتن مناسباتی تنگاتنگ با روسیه، حزب سبزها، و حزب لیبرال است.  حزب سبزها همواره مخالف صدور سلاح بوده است، اما روز یکشنبه آنالیا بربوک، وزیر خارجه آلمان، که عضو آن حزب است، گفت: «شاید امروز آلمان احتیاط‌های ویژه و خاص خود را در سیاست‌های امنیتی و خارجی کنار بگذارد.»

او افزود: «قوانینی که برای خودمان تعیین کرده‌ایم، نباید ما را از مسئولیت‌هامان دور کند. اگر دنیای ما تغییر کرده است، سیاست‌های ما هم باید تغییر کند.»

آلمان می‌گوید تعداد هزار سلاح، ۱۰۰ تانک، و ۵۰۰ فروند موشک «استینگر» زمین به هوا از انبارهای ارتش آلمان به اوکراین ارسال می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلمان همچنین واحدهای ناتو را در ناحیه شرق، از جمله اسلوواکی، تقویت خواهد کرد. آقای شولتز گفت، آلمان آماده است تا با موشک‌های ضدهوایی به نیروی دفاع هوایی متحدین بپیوندد.

با این حال، در همان روزی که روسیه به اوکراین حمله کرد، آلفونس مِیز، فرمانده نیروی زمینی آلمان، به سال‌ها نادیده گرفته شدن ارتش کشور و ضعف آن اشاره کرد. او در بستر شبکه اجتماعی «لینکد این»  گفت: «گزینه‌هایی که ما می‌توانیم به سیاستمداران برای حمایت از ناتو بدهیم، بسیار محدود است. ارتش (آلمان) بیش‌و‌کم لخت است.»

از پایان جنگ سرد به این سو، آلمان به تدریج  شمار افراد ارتش را از ۵۰۰ هزار نفر به ۲۰۰ هزار نفر تقلیل داد.

مقامات دفاعی آلمان در سال‌های گذشته بارها در مورد کیفیت و کمیت تجهیزات ارتش، از جمله جنگنده‌ها، هلیکوپترها، تانک‌ها، و کشتی‌های آن کشور هشدار داده‌اند.

گذشته سیاه آلمان در پیوند با جنگ جهانی دوم، آن را در چنان سنت منفعلی قرار داده است که انتقادکنندگان از آن سیاست، آن را به‌ ویژه در توانایی مقابله با روسیه، ساده‌لوحانه توصیف کرده‌اند.

در هفته‌های پیش از تهاجم روسیه به اوکراین، آلمان بارها تقاضای اوکراین و متحدانش را برای ارسال اسلحه به آن کشور نادیده گرفت. برای مثال، تلاش استونی برای ارسال هشت فروند توپ هویتزر کهنه و قدیمی که از آلمان شرقی کمونیست خریداری کرده بود، هفته‌ها در تنگنای اداری برلین معطل مانده بود تا سرانجام روز یکشنبه مجوز صادرات گرفت.

در این میان، اقدام آلمان برای ارسال پنج هزار کلاه ایمنی به اوکراین مورد تمسخر قرار گرفته است.

اما شولتز وعده داده است که آلمان را در ارتباط با نیازهای سوختی‌اش از اتکا به دیگران رها کند و به منابع پیادار سوختی رهنمون کند.  نشریه آلمانی «بیلد» می‌گوید که شولتز «با بحران اوکراین، سخت تغییر کرده است و اکنون کشور را هم با خود تغییر می‌دهد.»

بیشتر از جهان