مناقشه بر سر تحریم ودکای روسی در فروشگاه‌های آمریکا

کمتر از یک درصد از هفت میلیارد دلار ودکایی که در آمریکا مصرف می‌شود، تولید خاک روسیه است

برخی مقامات ایالتی در آمریکا از فروشگاه‌های نوشیدنی‌های الکلی خواسته‌اند که فروش نوشیدنی‌های ساخت روسیه یا با مارک روسیه را متوقف کنند؛ حرکتی که بیش از همه متوجه معروف‌ترین نوشیدنی الکلی روسیه، ودکا، است.

اسپنسر کاکس، فرماندار یوتا، روز شنبه، ۲۶ فوریه، از فروشگاه‌های دولتی نوشیدنی‌های الکلی خواست تا در اعتراض به اشغال اوکراین، که آن را «نقض آشکار حقوق بشر» خواند، «تمامی محصولات ساخت روسیه یا با مارک روسیه» را کنار بگذارند. کریس سانونو، فرماندار ایالت نیوهمپشر، نیز خواسته مشابهی مطرح کرد.

کارشناسان اما توضیح می‌دهند که این حرکت‌های مثلا نمادین، در واقع به مقاصدی جز روسیه ضربه می‌زند، چون بیشتر نشان‌های تجاری روسی مربوطه که محصولات خود را به آمریکا صادر می‌کنند، ودکای خود را در خاک روسیه تولید نمی‌کنند. بسیاری از نام‌نماهای تجاری معروف ودکا که به نظر روسی می‌آیند، در واقع کار تولید را در سایر کشورها، از جمله خود آمریکا، انجام می‌دهند. مثلا ودکای «استولی» که برخی از میخانه‌ها در سراسر آمریکا، در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین دیگر آن‌را نمی‌فروشند، در واقع تولید لتونی است و مقر شرکت آن هم در لوکزامبورگ است؛ دو کشور عضو ناتو که مخالف حمله روسیه هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اخیرا شرکت ودکاسازی استولی اعلام کرد: «حمله نظامی در اوکراين را بی‌شائبه محکوم می‌کنیم و آماده ایستادگی در پشتیبانی از مردم اوکراین و گروه‌ها، و شرکای خود هستیم.»

یک سخنگوی آن شرکت نیز گفت: «استولی ده‌ها سال است از مردم به حاشیه رانده شده و کسانی که در خطر تهاجم ناخواسته قرار دارند، پشتیبانی کرده است. ما اکنون کنار تمام مردم اوکراین و روسیه، خواهان صلح هستیم.»

شرکت ودکای معروف «اسمیرنوف» نیز گرچه ریشه در روسیه قرن نوزدهم دارد، امروز تحت مالکیت شرکت بریتانیایی «دیاگئو» است و کار تولید را در ایالت ایلینوی آمریکا انجام می‌دهد.

تنها حرکت جهت‌دار در این زمینه را مایک دِواین، فرماندار اوهایو، انجام داده است که خرید و فروش ودکاهای تولیدی شرکت «روسیه استاندارد» را که متعلق به رستم تاریکو، الیگارش روسیه است، متوقف کرده است. در واقع اما کمتر از یک درصد از هفت میلیارد دلار ودکایی که در آمریکا مصرف می‌شود، تولید خاک روسیه است و از این رو، این حرکت‌ها تاثیر چندانی بر آن کشور نخواهند داشت.

بیشتر از جهان