جلسه مجلس درباره مذاکرات وین پشت درهای بسته برگزار شد

محمدباقر قالیباف در جلسه با نمایندگان مجلس بر لزوم «تضمین حقوق هسته‌ای» تاکید کرد

نمایندگان مجلس در نامه‌ای خطاب به رئيس‌جمهوری تاکید کردند «آمریکا و سایر کشورهای غربی باید تضمین دهند که از برجام خارج نمی شوند»  - آفتاب

صبح امروز، یکشنبه هشتم اسفند، مجلس شورای اسلامی جلسه غیرعلنی با محور بررسی مذاکرات وین برگزار کرد. در این نشست محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به ارائه توضیحاتی در باره آخرین تحولات مذاکرات و تصمیمات گرفته شده برای نمایندگان پرداخت.

سخنگوی هیات رییسه مجلس، در یک نشست خبری به بیان جزییاتی از این جلسه غیرعلنی پرداخت و خبر داد که در این جلسه قالیباف تاکید کرده است «از حقوق هسته‌ای خود عدول نمی‌کنیم و هر مذاکره و توافقی باید حقوق هسته‌ای ما را تضمین کند.»

به گزارش ایسنا، سید نظام‌الدین موسوی با اشاره به این که آمریکایی‌ها باید ضمانت بدهند، افزود: «اگر تعهد یا تضمینی می‌دهیم، باید تعهد متقابل هم وجود داشته باشد که رفع تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی باشد. ضمانت‌های آمریکا مختلف است، مثلا ضمانت ذاتی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی که اگر این ضمانت‌ها وجود نداشته باشد تعهدات ما بی‌معنی خواهد بود.»

در همین زمینه ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد که فردا دوشنبه نهم اسفند جلسه فوق‌العاده این کمیسیون با حضور وزیر خارجه برای بررسی آخرین تحولات صورت‌گرفته در مذاکرات وین برگزار می‌شود.

جلسه نمایندگان مجلس در باره مذاکرات وین در شرایطی برگزار می‌شود که علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران امشب (یکشنبه) با دستور کار مشخص برای پیگیری مذاکرات با هدف حل مشکلات باقی مانده عازم وین می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نورنیوز، شورای عالی امنیت ملی نیز روز گذشته، شنبه، در آخرین جلسه خود با بررسی روند و نتایجی که تاکنون از مذاکرات وین حاصل شده بر «ضرورت تحقق مطالبات ایران» تاکید کرده است.

در گزارش این پایگاه خبری نزدیک به شورای عالی امنیت ملی آمده است که «تداوم رویکرد غیرقابل قبول طرف‌های غربی برای حل مسائل باقی مانده، موجب طولانی شدن بی دلیل مذاکرات و ایجاد شرایط غیرقابل پیش‌بینی شده است. در جلسه شورای عالی امنیت ملی بر ضرورت حل سریع مسائل باقی مانده که مذاکرات را در «مرز توافق یا بن‌بست» قرار داده، تاکید و پذیرش هرگونه توافق منوط به تعیین تکلیف این موضوعات شده است.»

این رسانه همچنین تاکید کرد که «از نظر ایران هیچ‌گونه قید زمانی نمی‌تواند مانع ادامه مذاکرات تا حصول نتیجه و دستیابی به توافق خوب شود و فضاسازی‌های رسانه‌ای در مورد به پایان رسیدن زمان مذاکرات نباید مورد اعتنا قرار بگیرد.»

در شرایطی که به گفته طرف‌های غربی، زمان کمی برای حصول توافق در باره برجام باقی مانده است، به نظر می‌رسد که مقام‌های ایرانی هنوز اختلاف‌نظرهای جدی دارند و اظهارنظرهای متفاوتی را مطرح می‌کنند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه گفت در صورتی که قدرت‌های غربی اراده واقعی نشان دهند، ایران آماده است گفت‌وگوها را برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خود با قدرت‌های جهانی «فورا» به نتیجه برساند.

او در حساب توییتر خود نوشت: «ما با جديت در حال بررسی متن توافق هستیم. امروز با آقای بورل تلفنی گفت‌وگو داشتم. همکارم آقای باقری نیز با مورا در تماس و مشورت است. همه برای رسیدن به توافق خوب در تلاشیم. خطوط قرمز خود را به طرف غربی منعکس کرده‌ایم. در صورت وجود اراده واقعی آن‌ها، آماده توافق خوب و فوری هستیم.»

در سوی مقابل کسانی که از «توافق خوب» وعده می‌دهند، روز شنبه محمود نبویان، عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، در تذکری در صحن علنی مجلس با بیان این که دلیل نامطلوب بودن متن نهایی این است که قرار نیست تحریم‌ها برداشته شود و به ما تضمین بدهند که از برجام خارج نشوند، گفت: «همان برجام قبل را دوباره تحمیل خواهند کرد.»

روز یکم اسفند نیز ۲۵۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای در خصوص مذاکرات بازگشت ایران و آمریکا به توافق‌نامه هسته‌ای برجام خطاب به ابراهیم رئیسی نوشتند که «بدون اخذ تضامین لازم، متعهد به هیچ توافقی نشوید.» آنها در این نامه تاکید کردند «آمریکا و سایر کشورهای غربی باید تضمین دهند که از برجام خارج نمی شوند» و خواستار لغو همه تحریم‌ها علیه ایران شدند.

این در حالی است که آمریکا می‌گوید بسیاری از تحریم‌های جدید با برنامه هسته‌ای ایران بی‌ارتباطند و درخواست لغو همه تحریم‌ها موضوعیت ندارد.