مقام آمریکایی سخن از توافق در وین را بسیار زود هنگام خواند

«در حال حاضر به نظر می‌رسد که هیچ یک از دو طرف تمایلی به کوتاه آمدن از خط‌ قرمزهای باقی‌مانده ندارد»

هتل محل انجام مذاکرات هسته‌ای- ALEX HALADA / AFP

روز چهارشنبه، ۲۳ فوریه، یک مقام ارشد دولت بایدن به رسانه آکسیوس گفت که ایران و ایالات متحده آمریکا در یک‌قدمی بازگشت به برجام قرار دارند، اما چندین مسئله دشوار حل نشده باقی مانده است. به گفته او، صحبت از توافق قریب‌الوقوع بسیار زود هنگام است.

این مقام آمریکایی که نامی از او برده نشده، افزود در حال حاضر به نظر می‌رسد که هیچ یک از دو طرف تمایلی به کوتاه آمدن از خط‌ قرمزهای باقی‌مانده ندارد، و درنتیجه ممکن است هیچ توافقی رخ ندهد.

ایران روز چهارشنبه، ۲۳ فوریه، از غرب خواست در گفت‌وگوهای بازگشت به برجام واقع‌بین باشند. این درحالی است که علی‌ باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در گفت‌وگوهای وین، برای رایزنی به تهران بازگشته است. 

همزمان با سفر علی باقری کنی به تهران، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، برای شرکت در گفت‌وگوهای کارشناسی وارد وین شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از ۱۰ ماه گفت‌وگو در وین، تهران و واشنگتن هشدار می‌دهند که همچنان اختلاف‌های مهمی در بین است که باید بر آن‌ها غلبه کرد.

با این حال، میخائیل اولیانوف، نماینده ارشد روسیه در گفت‌وگوهای وین، با انتشار توییتی در شامگاه چهارشنبه، از نشست طرف‌های گفت‌وگوها (جز ایران) با آمریکا خبر داد و گفت که در آن نشست، نکات مختلفی سنجیده شده و در باره مسیر پیش رو در «مرحله پایانی» گفت‌وگوهای وین، رایزنی شده است.

دیپلمات‌ها می‌گویند در متن پیش‌نویس توافقنامه، تنها به صورت مبهم به برخی موارد دیگر، از جمله شامل آزادسازی میلیاردها دلار سرمایه ایران در بانک‌های کره جنوبی و آزادی زندانیان آمریکایی در ایران، اشاره شده است.

یک مقام ایرانی در تهران به رویترز گفت که اگر گفت‌وگوها به نتیجه نرسد، واشنگتن مسئول آن و پیامدهای آن است.

به نظر می‌رسد که اختلافات باقیمانده، شامل میزان برچیدن تحریم‌ها و نیز پرسش‌هایی درباره آثار اورانیوم در شماری از تأسیسات ایران است که فعالیت‌های آن‌ها به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام نشده بود.