نماینده مجلس: همان برجام قبل را دوباره تحمیل خواهند کرد

متن نهایی مذاکرات مطلوب ما نیست

در حالی ‌که مذاکره‌کنندگان حاضر در وین به کشورهای خود بازگشته‌اند و اخبار ضد و نقیضی از روند مذاکرات و احتمال احیای برجام منتشر می‌شود، محمود نبویان، عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، در این باره گفت: «همان برجام قبل را دوباره تحمیل خواهند کرد.»

به گزارش ایلنا، او در تذکری در صحن علنی مجلس با بیان این که دلیل نامطلوب بودن متن نهایی این است که قرار نیست تحریم‌ها برداشته شود و به ما تضمین بدهند که از برجام خارج نشوند، گفت: «مذاکرات به نقطه آخر رسیده است؛ یعنی متن نهایی را که آماده شده آوردند؛ اکنون در شورای عالی امنیت ملی متن نهایی مورد بحث است، و این متن آن متنی نیست که مطلوب ایران باشد.»

به گفته وی طرف‌های غربی در مورد لغو تحریم‌های «آیسا» و «کاتسا» هم به هیچ عنوان تعهد نداده‌اند.

قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها به قانون کاتسا معروف است که علیه ایران، روسیه و کره شمالی به تصویب رسید تا از طریق تحریم با آنچه اقدامات خطرناک و دشمنانه این کشورها در قبال آمریکا و متحدانش خوانده شده است، مقابله کند. لایحه تحریم ایران یا آیسا هم به‌منظور اعمال تحریم بر اشخاصی که به‌طور مستقیم در ایران سرمایه‌گذاری انجام دهند اعمال می‌شود.

مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای بازگشت تهران و واشنگتن به پیروی کامل از تعهدهای خود در برجام در حالی ادامه دارد که دو طرف از رسیدن به مرحله پایانی و تصمیم‌گیری سخن گفته‌اند.

در همین ارتباط، رویترز گزارش داد که برخی دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات احیای برجام در وین معتقدند بین ایران و ایالات متحده آمریکا توافقی در حال شکل‌گیری است که بستر لازم برای برداشتن گام‌هایی از سوی هر دو طرف برای بازگشتن به پیروی کامل از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را فراهم می‌کند.

در این گزارش از قول برخی دیپلمات‌ها که هویتشان فاش نشده است، گفته می‌شود که طرف‌های گفت‌وگو بر سر مسائل زیادی به تفاهم رسیده‌اند و قسمت عمده پیش‌نویس تنظیم شده است؛ با این حال، مسائلی هم باقی‌مانده که هنوز حل‌وفصل نشده‌اند.

به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، تهران در چند گام از تعهدهای هسته‌ای خود در برجام عبور کرد؛ از جمله، در تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و افزایش غنی‌سازی اورانیوم.

آمریکا اعلام کرده است که برای لغو تحریم‌ها، ابتدا ایران باید به تعهدهای خود بازگردد، اما جمهوری اسلامی ایران می‌گوید آمریکا اول  از توافق خارج شد و از این رو، واشنگتن اول باید به تعهدهای خود بازگردد و برای این منظور ابتدا باید همه تحریم‌های اعمال شده را لغو کند.

دولت ترامپ علاوه بر بازگرداندن تحریم‌هایی که پس از اجرای برجام لغو شده بودند، در راستای کارزار «فشار حداکثری» خود برای وادار کردن جمهوری اسلامی ایران به مذاکره برای رسیدن به توافقی جدید، تحریم‌های گسترده دیگری را نیز علیه تهران اعمال کرد.

آمریکا می‌گوید بسیاری از تحریم‌های جدید با برنامه هسته‌ای ایران بی‌ارتباط‌اند و درخواست لغو همه تحریم‌ها موضوعیت ندارد.

مذاکرات وین در ماه‌های گذشته درباره گام‌هایی که دو طرف باید با هم برای رسیدن به هدف بردارند، متمرکز بوده است.