حمله به گروه واکسیناسیون در ننگرهار

در تیراندازی‌های جداگانه دست‌کم یک نفر کشته و پنج نفر دیگر مجروح شده‌اند

گروه واکسیناسیون که عمدتا زن هستند در شرایط سخت امنیتی کار می‌کنند - ARIF ALI / AFP

مقام‌های محلی در استان شرقی ننگرهار تایید کردند که افراد مسلح امروز (سه‌شنبه ۲۵ خرداد) چند عضو تیم داوطلب واکسیناسیون فلج اطفال را در این محل به گلوله بسته و دست‌کم یک نفر را کشته‌اند.

این افراد در حمله‌های جداگانه‌ای در جلال‌آباد، مرکز استان ننگرهار و شهرستان خوگیلانی هدف گرفته شده‌اند.

در این تیراندازی‌ها دست‌کم  یک نفر کشته و پنج نفر دیگر مجروح شدند.  

افراد مسلح بعد از تیرباران این افراد فرار کرده و کسی بازداشت نشده است.

هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حملات را که به روشنی مخالفت با درمان کودکان افغان از ویروس فلج‌کننده است، به عهده نگرفته است.

ویروس فلج اطفال در سراسر جهان به‌جز افغانستان و پاکستان که به دلیل ناامنی و جنگ همچنان در دام این ویروس گرفتار شده‌اند، ریشه‌کن شده است.

بیل گیتس، موسس و رئیس شرکت مایکروسافت که سال‌ها است برای ریشه‌کن کردن فلج اطفال فعالیت می‌کند به تازگی در تماس تلفنی با اشرف غنی، رئيس‌جمهور افغانستان، از برنامه تزریق واکسن کودکان افغان حمایت کرده اما نسبت به تهدیدهای امنیتی ابراز نگرانی کرده است.

پیشتر نیز در اواخر ماه مارس گذشته و با شروع مبارزه با فلج اطفال افراد مسلح باز هم به کارمندان زن در ننگرهار حمله کردند و سه نفر را کشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های محلی می‌گویند قربانیان این حمله سه زن به نام‌های بصیره، سمینه و نگینه بودند که مسئولیت تزریق واکسن فلج اطفال را در اطراف جلال‌آباد به عهده داشتند. 

هفته گذشته افغانستان به کمک صندوق کودکان سازمان ملل متحد، کارزار واکسن فلج اطفال را شروع کرد و در آن حدود ۱۰ میلیون کودک زیر پنج سال واکسینه شدند.

این نگرانی وجود دارد که حدود ۳.۳ میلیون کودک به دلیل محدودیت‌ها در اجرای خانه‌به‌خانه واکسن محروم بمانند.

دولت افغانستان تایید کرد موارد مثبت فلج اطفال در سال ۲۰۲۰، به ویژه در مناطق جنوبی کشور که گرفتار جنگ هستند، حتی تا ۵۰ درصد افزایش داشته ‌است. وزارت بهداشت و درمان عمومی افغانستان، امسال (۱۴۰۰) ۵۶ مورد مثبت فلج اطفال را ثبت کرده است. این رقم در سال گذشته، ۲۹ مورد بوده است.

علاوه بر گروه طالبان، افراد شاخه خراسان داعش نیز در این منطقه هم‌مرز با پاکستان فعال هستند که بدترین نوع خشونت‌ها را علیه شهروندان غیرنظامی أفغان انجام می‌دهند.

بیشتر از جهان