یعقوب یادعلی در ۵۱ سالگی درگذشت

او به دلیل مشکلاتی که در ایران با آن دست به گریبان بود ناگزیر به ترک وطن شد

مشهورترین اثر یادعلی کتاب «آداب بی‌قراری» است که از قضا سبب زندانی‌شدن و جلای وطنش هم شد - جماران

یعقوب یادعلی، نویسنده نسل نو ایرانی در بوستون آمریکا درگذشت. یادعلی در زمان مرگ تنها ۵۱ سال داشت. خانواده او علت مرگ را «ایست ناگهانی قلب» اعلام کرده‌اند. 

مشهورترین اثر یادعلی کتاب «آداب بی‌قراری» است که از قضا سبب زندانی‌شدن و جلای وطنش هم شد. این اثر در میانه دهه ۸۰ شمسی منتشر شد. برخی مخالفان معتقد بودند که او در این کتاب به یکی از اقوام ایرانی توهین کرده است. یادعلی در سال ۱۳۸۵ با شکایت مدعی‌العموم مدتی را در بازداشت و زندان بود. در نهایت حکم یک سال حبس تعزیری برای او صادر شد که در نهایت دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۱ آن را لغو کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حواشی انتشار این کتاب و فشارهای قضایی سبب شد تا او از ایران خارج شود. او ابتدا قرار بود تنها چند ماه در آمریکا بماند ولی اقامت او طولانی‌تر شد و تا زمان مرگش ادامه یافت. 

احمد حسن‌زاده، داستان‌نویس و از نزدیکان یعقوب یادعلی در توییتر در مورد مرگ این نویسنده نوشت: «همسر یعقوب تماس گرفت و گفت عصر گذشته به وقت آمریکا (سه‌شنبه) برای گیراندن سیگار بیرون می‌رود که آمدنش طولانی می‌شود. به‌دنبال او که می‌روند می‌بینند روی زمین افتاده و با آمدن آمبولانس متوجه می‌شوند بر اثر ایست قلبی از دنیا رفته است.»

یادعلی کار نویسندگی را از ۱۹ سالگی و با انتشار داستانی در مجله آدینه به سردبیری فرج سرکوهی آغاز کرد. کتاب جنجالی آداب بی‌قراری نیز جایزه داستانی گلشیری را از آن خود کرده بود. «متغیر منصور»، «آداب دنیا»، »حالت‌ها در حیاط» و «آمرزش زمینی» از دیگر آثار این نویسنده بود.

بیشتر از فرهنگ و هنر