تصویب کلیات طرح صیانت «ایراد قانونی» داشت

«آنچه در جلسه کمیسیون مشترک به رای گذاشته شد، با طرحی که از صحن علنی مجلس به این کمیسیون ارجاع شد»

معاونت قوانین مجلس در نامه‌ای، رای‌گیری کمیسیون مشترک صیانت را که به تصویب کلیات «طرح صیانت» انجامید، دارای «ایران قانونی» توصیف کرد. 

روز سه‌شنبه، ۳ اسفند، اعضای کمیسیون مشترک صیانت با ۱۸ رای موافق، کلیات طرح صیانت را تصویب کردند. جلال‌الدین رشیدی کوچی، نماینده مرودشت که یکی از مخالفان این طرح است، در جلسه کمیسیون مشترک گفت که برخی با او تماس گرفته‌ و تهدیدش کرده‌اند که با این طرح موافقت کند.

او چند ساعت پس از تصویب کلیات طرح صیانت در کمیسیون مشترک، در حساب توییتری خود خبر داد که در تلاش برای جمع‌آوری امضا است که طرح صیانت را به صحن علنی مجلس بازگرداند. این نماینده مجلس، عصر روز سه‌شنبه در توییتی دیگر، خبر داد که رای‌گیری روز سه‌شنبه به دلیل «ایراد قانونی» ابطال شده است.

به گفته او، «آنچه در جلسه کمیسیون مشترک به رای گذاشته شد، با طرحی که از صحن علنی مجلس به این کمیسیون ارجاع شد، تفاوت دارد و نباید مبنای رسیدگی و رای‌گیری در کمیسیون قرار می‌گرفت».

رشیدی کوچی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا هم با اشاره به برگزاری ۵۰ جلسه در کمیسیون مشترک صیانت، گفت که ذره‌ای از نگرانی مردم برطرف نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود ابطال رای‌گیری روز سه‌شنبه، نگرانی‌ها درباره مسدودسازی اینترنت و رسانه‌های اجتماعی در ایران همچنان ادامه دارد؛ چرا که ایراد معاونت قوانین مجلس به مصوبه دیروز به این دلیل است که مراتب اداری تصویب در کمیسیون رعایت نشده است. در واقع، معاونت قوانین مجلس در محتوای این طرح که موجب نگرانی شده است، مداخله‌ نمی‌کند. ایرادهای مرکز پژوهش‌های مجلس به این طرح هم در کمیسیون مشترک صیانت نادیده گرفته شد.

رشیدی کوچی می‌گوید تاکنون ۵۵ امضا برای بازگرداندن طرح صیانت به صحن علنی مجلس جمع کرده است. روح‌الله حضرت‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، هم در توییتی نوشت: «طرح صیانت همچون بقیه طرح‌های مسدودسازی و محدودسازی از همین الان شکست خورده است. مجلس حق ندارد برای مردم تعیین تکلیف کند.» او نیز از تلاش برای بازگشت طرح به صحن علنی مجلس خبر داد.

در صورتی‌ که این تلاش ناکام بماند، طرح صیانت پشت درهای بسته کمیسیون مشترک صیانت با امضای حدود ۲۰ نماینده یا کمتر تصویب می‌شود و طبق اصل ۸۵ قانون اساسی یکراست به شورای نگهبان می‌رود و سپس به قانون تبدیل می‌شود.

با وجود اینکه طرح صیانت حتی میان اصولگرایان نیز مخالفان زیادی دارد، به نظر می‌رسد زور اعضای حزب پایداری در مجلس که موافقان جدی طرح صیانت‌اند، بر دیگران می‌چربد.

روز سه‌شنبه در جریان رای‌گیری کلیات طرح صیانت، مجادله‌ای میان غلامرضا نوری، نماینده بستان‌آباد، و رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک صیانت، درگرفت. نوری پس از آنکه اعلام کرد قرار است طرح صیانت در ۴۵ دقیقه تصویب شود، با انتقاد تند تقی‌پور مواجه شد. رئیس کمیسیون مشترک صیانت نوری را متهم کرد برای «رادیوهای بیگانه» خوراک فراهم می‌‎کند و خطاب به او گفت: «اینکه مجلس را به توپ ببندید، نتیجه نمی‌گیرید؛ ما کارمان را انجام می‌دهیم؛ ولو اینکه شما ما را به توپ ببندید.»

نوری نیز در پاسخ گفت: «من مجلس را به توپ بسته‌ام یا شما که با تصویب ۱۰ دقیقه‌ای طرح صیانت که امانت صحن است، مجلس را به توپ می‌بندید و روی اعصاب و روان جامعه راه می‌روید؟»

پیش‌تر، مرتضی آقاتهرانی، دیگر نماینده موافق طرح صیانت، هم گفته بود که اگر ۱۰۰ میلیارد «پیج» هم در مخالفت با این طرح ساخته شود، آن‌ها کار خودشان را خواهند کرد.